هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

0
0

علائم روی لاستیک خودرو

نویسنده: تیم آرنا تایر

دسته بندی پست :

تاریخ ایجاد مقاله : 9 اسفند 1401

علائم روی لاستیک خودرو

لاستیک تنها جزئی از ماشین است که به صورت مستقیم با جاده در تماس است و از این نظر اهمیت بالایی دارد. به طورکلی اکثر ایمنی خودرو و سرنشینان به لاستیک و شرایط آن بستگی دارد. برای این که مطمئن باشید لاستیک تان خوب و با کیفیت است باید فاکتورهای مختلفی از جمله چسبندگی، ایمنی، عملکرد و دوام لاستیک را بررسی نمایید. علائم روی لاستیک خودرو به شما کمک می کند بتوانید مشخصات لاستیک را به خوبی تشخیص دهید.

صنعت خودروسازی همواره در همه دنیا در حال پیشرفت است و تنوع بالای خودروها باعث می شود که نیاز به انواع مختلف لاستیک داشته باشیم. تکنولوژی های جدید و متنوع در این زمینه باعث می شود بتوانیم تنوع لازم را داشته باشیم. تکنولوژی های مختلف به کار رفته در تولید لاستیک ها باعث شده است شاهد استانداردها و ویژگی های مختلفی باشیم. در این میان برخی از ویژگی ها برای همه لاستیک ها ثابت است و بر روی بدنه آن حک می شود تا شما به عنوان مصرف کننده امکان بررسی آن را داشته باشید.

علامت ها، اعداد و حروفی که بر روی دیواره لاستیک حک می شود به شما کمک می کند بتوانید از مشخصات لاستیکی که خریداری می کنید، آگاه شوید. می دانید که علامت e روی لاستیک نشانه چیست؟

سایز لاستیک را بررسی کنید

 

یکی از مهم ترین فاکتورها برای خرید لاستیک و علائم روی لاستیک خودرو ، سایز آن است. لاستیک های فابریک خودرو سایز مشخص و استانداردی دارد اما وقتی می خواهید آن ها را عوض کنید باید دقت کنید که همان سایز و یا سایز نزدیک به آن را خریداری نمایید. رعایت این نکته باعث می شود خودروی شما بهترین عملکرد را داشته باشد.

 

علائم روی لاستیک خودرو

علائم روی لاستیک خودرو

نحوه پیدا کردن سایز لاستیک

 

برای این کار مطمئن ترین راهی که دارید این است که به دفترچه راهنمای آن مراجعه نمایید. اگر دفترچه راهنما در دسترس تان نبود می توانید سایز لاستیک را با توجه به اطراف درب ها، زیر کاپوت یا دیواره های لاستیک تشخیص بدهید. این کار کمک می کند بتوانید هنگام تعویض لاستیک، سایز مناسبی را انتخاب و خریداری نمایید. علائم روی لاستیک خودرو کمک می کند بتوانید سایز لاستیک را هم متوجه شوید.

نحوه خواندن لاستیک

 

سایز تایرها به دو روش مختلف شامل متریک و اینچ نشان داده می شود. شما می دانید که اعداد و حروف مختلف روی لاستیک ها چه معنی ای دارد؟ مثلا معنی P یا LT را می دانید که چیست؟

در بسیاری از لاستیک ها ابتدا حرف P را مشاهده می کنیم و بعد از آن اعداد مربوطه می آید. حرف P  در حقیقت مخفف کلمه P-Metric می باشد و نشان دهنده این است که لاستیک تولید شده برای ماشین های مختلف سواری، وانت های سبک و کراس اوورها طراحی شده است. در صورتی که حروف LT را دیدید به این معنی است که لاستیک با سیستم LT – Metric اندازه گیری شده و برای کامیون های سبکی که قادر به حمل بارهای سنگین هستند مورد استفاده قرار می گیرد.

علائم روی لاستیک خودرو مشخصات کاملی در مورد آن ها به شما می دهد.

پهنا یا عرض لاستیک را به سادگی متوجه شوید

 

اولین عددی که بعد از حروف  P یا LT می بینید درباره پهنای لاستیک بوده و واحد اندازه گیری آن هم میلی متر است. مثلا اگر عبارت P 300/70 R16 را روی لاستیک می بیند می توانید متوجه شوید که پهنای آن معادل 225 میلی متر است. هر چه لاستیک شما پهنای بیشتری داشته باشد، عملکرد بهتری هم خواهد داشت و هندلینگ آن به شکل بهتری صورت می گیرد.

در صورتی که قصد دارید هر چهار چرخ لاستیک را عوض کنید پیشنهاد می کنیم لاستیک ها را یک سایز پهن تر از لاستیک فابریک خود ماشین انتخاب کنید. این مورد باعث می شود هندلینگ لاستیک بهتر پیش برود و چسبندگی بالاتری هم داشته باشد.

 

علائم روی لاستیک خودرو

علائم روی لاستیک خودرو

درست است که لاستیک کمی پهن تر باعث می شود مصرف سوخت به اندازه کمی بیشتر شود یا این که خطای کیلومتری پیش بیاید اما این کار ارزشش را دارد زیرا بر اثربخشی و کارایی سواری تا حد زیادی اضافه می کند.

پهنای لاستیک را می توان از طریق علائم روی لاستیک خودرو به سادگی متوجه شد.

می دانید که علامت e روی لاستیک نشانه چیست؟

 

اندازه فاق یا دیواره لاستیک مهم است

 

فاق لاستیک یکی از مهم ترین قسمت های آن است که به صورت مستقیم بر روی عملکرد خودرو اثر می گذارد. هر چه دیواره لاستیک کمتر باشد هندلینگ آن بهتر انجام می شود. این مورد مخصوصا در سرعت های زیاد و پیچ ها بیشتر قابل لمس است. فاق لاستیک در حقیقت درصدی از پهنا یا عرض آن است و با فرمول خاصی محاسبه می شود.

دقت کنید که هر چه فاق لاستیک کوتاه تر باشد ایمنی بیشتری دارید و با سرعت بالاتری هم می توانید رانندگی کنید.

 

علائم روی لاستیک خودرو

علائم روی لاستیک خودرو

علائم روی لاستیک خودرو اندازه فاق آن را به خوبی نشان می دهد.

سایز لاستیک به واحد اینچ

 

عبارت 31/10.55R 16 را در نظر بگیرید. عدد اول نشان دهنده ارتفاع لاستیک از لبه پایینی تا لبه بالایی است. عدد دوم هم پهنای لاستیک را به اینچ نشان می دهد. از این نوع لاستیک ها بیشتر برای خودروهای شاسی بلند و آفرود استفاده می شود. این لاستیک ها بزرگ هستند و در واقع سایزشان از سایز معمولی بیشتر است.

 

علائم روی لاستیک خودرو

علائم روی لاستیک خودرو

مدل ساخت لاستیک را متوجه شوید

 

پس از فاق نوبت به این می رسد که نوع تولید و نیز موادی که در ساخت لاستیک به کار رفته است را بدانیم.

حرف R مخفف کلمه Radial است و در مورد خودروهای سواری به کار می رود.

حرف D هم مخفف کلمه Diagonal Biass می باشد که برای خودروهای باری و سواری از آن استفاده می شود.

 

سایز رینگ یا قطر لاستیک

 

آخرین عددی که می بینید هم مربوط به قطر رینگی هست که می توان روی لاستیک نصب کرد. این عدد به شما نشان می دهد که لاستیک را بر روی چه سایز رینگی می توانید نصب کنید.

شاخص بار لاستیک یا کد وزن

 

منظور از شاخص بار لاستیک همان عددی است که بعد از سایز رینگ مشاهده می کنید. وقتی خودرو طراحی می شود مهندسان لاستیک مناسبی برای آن انتخاب می کنند که بتواند وزن خودرو و سرنشینان را تحمل کند. این موضوع بر ایمنی و کیفیت سواری اثر زیادی دارد و بنابراین باید به آن دقت کافی داشته باشید. وزن مناسب برای هر لاستیک بر روی آن حک شده و به راحتی می توانید آن را چک کنید. علاوه بر آن کد وزن در دفترچه راهنما ثبت می شود و از آن طریق هم می توانید در موردش مطلع شوید.

وقتی می خواهید لاستیک جدید بخرید مهم است که کد وزنی را انتخاب کنید که هم وزن یا حتی بیشتر از وزن لاستیک فابریک تان باشد. اگر وزن وارد شده به لاستیک بیش از میزان تحمل آن باشد باعث می شود لاستیک بپوسد یا بترکد.

یکی از فاکتورهایی که می توان از طریق علائم روی لاستیک خودرو متوجه آن شد، شاخص بار لاستیک است.

کد سرعت لاستیک

 

همزمان که صنعت خودروسازی در حال رشد و پیشرفت است نیاز داریم که لاستیک ها توانایی تطبیق با این سرعت را داشته باشند. کد سرعت لاستیک نشان می دهد که لاستیک می تواند تا چه سرعتی را تحمل کند. هر چه کد سرعت در یک لاستیک بیشتر باشد، نشان دهنده توانایی بالاتر و عملکرد بهتر آن در سرعت های بالا می باشد. این شاخص با حروف A تا Z مشخص می شود.

در صورتی که می خواهید لاستیک جدید بخرید سعی کنید تایر انتخابی کد سرعتی مشابه با لاستیک فابریک و یا بیشتر از آن را داشته باشد.

UTQG یا درجه سرعت لاستیک

 

درجه کیفیت لاستیک هم یکی از موارد مهمی است که باید به آن توجه کنید. سازمان حمل و نقل ایالت متحده این استاندارد را به وجود آورده و به شما کمک می کند معیارهای مختلفی را در مورد لاستیک تان بدانید. این معیارها شامل چسبندگی، فرسایش و مقاوت در برابر دما می باشد.

 

Treadwear یا شاخص سایش لاستیک

 

همه ما دوست داریم لاستیک هایی با طول عمر بالا داشته باشیم. مطمئنا هیچ کس از پول خرج کردن، رفتن به تعمیرگاه و تعویض مداوم لاستیک ها خوشش نمی آید. میزان مقاومت هر لاستیک در برابر سایش، بر روی بدنه آن حک شده و به راحتی می توانید از آن مطلع شوید. هر چه عدد سایش بیشتر باشد نشان می دهد که لاستیک تان مقاومت بیشتری در مقابل سایش دارد.

مثلا لاستیکی که شاخص سایش آن 300 است سه برابر بیشتر از لاستیکی که شاخص سایش 100 دارد عمر می کند.

Traction یا شاخص چسبندگی لاستیک

 

یکی از عوامل مهم تعیین کننده در کیفیت سواری همان چسبندگی است. هر چه لاستیک ها چسبندگی بیشتری داشته باشد هندلینگ، عملکرد و ترمزگیری به شکل بهتری انجام می شود. همه رانندگان مایل به داشتن لاستیک هایی هستند که چسبندگی بالایی داشته باشد. این موضوع کمک می کند لاستیک در انواع مسیرهای پیچ یا مستقیم راحت تر بتواند حرکت کند و در نتیجه پایداری و فرمان پذیری بیشتری را شاهد باشیم.

شاخص چسبندگی با حروف AA ، A ، B و C بر روی این لاستیک ها حک می گردد. بالاترین میزان چسبندگی با کلمه AA و کمترین میزان آن هم با حرف C مشخص می گردد. بر روی لاستیک و یا کاتالوگ آن می توانید میزان این شاخص را پیدا کنید.

چسبندگی لاستیک را هم می توانید از علائم روی لاستیک خودرو متوجه شوید.

 Temperatur یا شاخص مقاومت در برابر گرما

 

هنگامی که لاستیک روی جاده در حال حرکت است دمای آن افزایش پیدا می کند. هر چه وزن وارد شده به لاستیک بیشتر و سرعت بالاتر باشد، مقدار گرمای لاستیک هم بیشتر می شود. به صورت کلی گرما عامل مهمی در فرسایش تایر است و طول عمر مفید آن را کاهش می دهد. شاخص مقاومت در برابر گرما با حروف A ، B و C نشان داده می شود. حرف A بیشترین میزان تحمل لاستیک در برابر گرمای درونی را نشان می دهد و حرف C هم کمترین میزان تحمل دربرابر گرما را نشان می دهد.

مقدار درونی مقاومت لاستیک و گرمای آن اهمیت خیلی زیادی دارد. هنگام خرید لاستیک باید به این فاکتور توجه زیادی داشته باشید.

علامت M+S روی لاستیک

 

لاستیک ها به صورت کلی به سه دسته زمستانه، تابستانه و چهار فصل تقسیم می شوند. لاستیک های تابستانه برای خودروهایی که عملکرد بالایی دارند طراحی و تولید شده است. شیارهای آج این لاستیک خیلی کم عمق است و همین موضوع باعث می شود چسبندگی بیشتری هم داشته باشد. مواد استفاده شده در این لاستیک در دمای بالا مقاوم هستند.

در لاستیک های زمستانه اما شیارهای آج عمیق تر است و شیارهای ریزی به نام sipes هم روی تایر وجود دارد. این موارد باعث می شود در برف و یخ چسبندگی خوبی را شاهد باشید. مواد استفاده شده در ساخت این لاستیک ها به گونه ای است که در دمای زیر 7 درجه سانتی گراد هم بتواند به خوبی کار کند.

 

علائم روی لاستیک خودرو

علائم روی لاستیک خودرو

لاستیک های چهار فصل اما به گونه ای طراحی می شود که برای همه فصل ها قابل استفاده است. آج این لاستیک ها به شکلی است که در تمامی شرایط آب و هوایی قابل استفاده است. شیارهای روی آن باعث می شود لاستیک در زمین های مرطوب و خشک هم چسبندگی خوبی داشته باشد.

این لاستیک ها در واقع به گونه ای ساخته شده است که هم در دمای بالای 7 درجه سانتی گراد و هم زیر آن می تواند به خوبی عمل کند.

علامت M+S نشان می دهد که لاستیک چهار فصل است. اگر روی لاستیک شما علامت یک کوه با دانه برف داخل آن، حک شده است نشان دهنده این است که لاستیک را می توانید در شرایط برف و یخبندان هم مورد استفاده قرار دهید.

کشور سازنده لاستیک

 

شما هم مانند بسیاری از رانندگان به این فکر می کنید که لاستیک اورجینال خریده اید یا خیر؟

بر روی دیواره لاستیک نام کشور سازنده حک می شود و می توانید به راحتی متوجه آن شوید. اگر فکر می کنید شاید در این کار تقلبی پیش بیاید باید بگوییم که چنین چیزی امکان ندارد. نامی که روی بدنه لاستیک حک می شود نام کشور سازنده آن است ومی توانید کاملا به این نام اطمینان کنید.

دقت کنید که برخی برندها در کشورهای زیادی کارخانه دارند و به همین دلیل ممکن است روی لاستیک هایشان نام کشورهایی غیر از کشور اصلی را ببینید. این موضوع نشان دهنده غیر اورجینال بودن آن لاستیک نیست و فقط کشوری که در آن تولید شده است را نشان می دهد.

تاریخ تولید لاستیک

 

لاستیک ها تاریخ تولید دارند و این به ما نشان می دهد که تا چه زمانی می توانید روی استفاده از آن حساب باز کنید. بر روی لاستیک و در کنار حروف DOT یک عدد چهاررقمی نوشته شده است که تاریخ تولید لاستیک به میلادی است.

معمولا تا 5 سال پس از تولید می توانید از لاستیک ها استفاده کنید اما در صورتی که مشکلی برایشان پیش نیامده باشد بیش از این هم قابل استفاده هستند.

علائم روی لاستیک خودرو مشخص می کند که تاریخ تولید آن کدام است.

 

علامت e روی لاستیک نشانه چیست؟

 

داشتن این علامت از یک زمانی به بعد برای لاستیک هایی که قرار است در جاده های اروپا حرکت داشته باشند، ضروری اعلام شد. این حرف ممکن است به شکل کوچک و یا بزرگ نوشته شود. اگر روی لاستیک حرف E را مشاهده می کنید، نشان دهده این است که لاستیک از نظر میزان کارایی، نشانه گذاری و ابعاد با استانداردهای مربوطه سازگار می باشد. حرف e کوچک هم نشان می دهد که همین استانداردها برقرار است اما با قوانینی متفاوت.

عددی که کنار این حرف می بینید در واقع نشان دهنده کشوری است که به لاستیک مجوز تایید داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *