هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

0
0

شاخص سرعت لاستیک و نکات مهم آن

نویسنده: تیم آرنا تایر

دسته بندی پست :

تاریخ ایجاد مقاله : 13 بهمن 1401

شاخص سرعت لاستیک

 

در صورتی که می خواهید لاستیک ماشین تان را عوض کنید باید حواستان به برخی ویژگی ها باشد. این موضوع باعث می شود بتوانید لاستیکی بخرید که عملکرد خیلی خوبی برای خودرویتان دارد. شاخص سرعت لاستیک یکی از مهم ترین فاکتورهایی است که باید به آن توجه کافی داشته باشید. شاخص سرعت لاستیک کویر را می دانید؟ در مورد شاخص سرعت لاستیک کومهو چطور؟

 

شاخص سرعت یا کد سرعت لاستیک

 

منظور از شاخص سرعت لاستیک حداکثر سرعتی است که خودرو می تواند با حداکثر شاخص بار لاستیک حرکت کند. خوب است بدانید که این دو موضوع به هم وابسته هستند و نمی توان آن ها را از هم جدا کرد. 

خودروسازان بر اساس شرایط خودروی تولید شده، شاخص سرعت لاستیک و وزن را تعیین می کنند. پارامترهای مختلفی در این جا دخیل است که برخی از آن ها عبارت است از: سرعت ، قدرت ماشین و وزن آن. دقت به این موارد باعث می شود بتوانید لاستیکی را انتخاب کنید که عملکرد بالایی داشته و ایمنی شما را هم تامین کند.

 

کد سرعت لاستیک های فصلی

 

کد سرعت توسط تولید کننده خودرو مشخص شده است و این موضوع را باید هنگام خرید لاستیک هم در نظر داشته باشید. علاوه بر این برای لاستیک های مخصوص زمستان قوانینی توسط سازمان حمل و نقل اتحادیه اروپا تعیین شده است. این لاستیک ها می تواند شاخص سرعتی کمتر از آن چیزی داشته باشد که توسط خودروساز تعیین شده است. هم چنین مهم است که کد سرعت این لاستیک ها نمی تواند کمتر از 160 کیلومتر در ساعت باشد.

در صورتی که می خواهید لاستیک تان طول عمر بیشتری داشته باشد و به سادگی دچار پوسیدگی هم نشود، باید حواستان به کد سرعت لاستیک باشد.

فرمان پذیری بالا و سواری ایمن هم از مواردی است که در این صورت تجربه خواهید کرد.

شاخص سرعت لاستیک

شاخص سرعت لاستیک و موارد مهم آن

کد سرعت لاستیک را چگونه متوجه شوم؟

 

هر خودرو کد سرعت مناسب خودش را دارد و این توسط خودروساز تعیین می شود. این کد در دفترچه راهنمای خودرو، داخل درب راننده، روی لاستیک های فابریک و یا روی درب باک بنزین درج می شود.

شاخص سرعت لاستیک با حروف الفبای انگلیسی روی لاستیک مشخص می شود. در صورتی که می خواهید لاستیک هایتان را عوض کنید دقت کنید که لاستیک جدید هم با کد سرعت سازگار باشد. برای این که شاخص گفته شده را پیدا کنید باید آخرین حرفی که انتهای شماره سایز لاستیک و کنار شاخص وزن نوشته شده است را در نظر بگیرید.

کد سرعت در لاستیک ها با حروف L تا Y درجه بندی می گردد. از این سیستم در اروپا و بر اساس کیلومتر بر ساعت استفاده می شود. هر حرف حدودا تفاوتی برابر با 10 کیلومتر دارد. برای خودروهای اسپرت از حروف  V، Z، W، Y  و برای سدان اسپورت ها از حرف H استفاده می شود. هم چنین برای خودروهای ون از حروف T و S و برای کامیون های سبک هم از حرف R استفاده می شود. برای خودروهای 4*4 از حرف Q و برای خوروهای آفرود و کامیون های سبک هم از حرف L استفاده می شود.

لاستیک هایی که رینگ بزرگ تری دارند، شاخص سرعت بالاتری هم دارند. از این لاستیک ها برای خودروهایی استفاده می شود که عملکرد بالایی دارند. کد سرعت بالا نشان می دهد که لاستیک می تواند در ترمزگیری، پیچ ها، شتاب گیری و در سرعت های بالا به خوبی عمل کند.

 

دلیل اهمیت شاخص سرعت لاستیک

 

وقتی با سرعت بالا رانندگی می کنید، چرخ های ماشین باید سریع تر بچرخد و از این نظر گرمای بیشتری هم تولید می کند. لاستیک باید بتواند در سرعت بالاتر کار کند و گرمای بیشتر را هم تحمل کند. منظور از کد سرعت فقط سرعتی نیست که لاستیک می تواند تحمل کند، بلکه ویژگی های دیگری مثل سواری راحت، چسبندگی، عملکرد بهتر و کد سرعت بالا را هم شامل می شود. لاستیک هایی که کد سرعت بالا دارند چسبندگی و عملکرد بهتری هم دارند و در نتیجه در هنگام ترمزگیری بهتر عمل می کنند. لاستیک هایی با کد سرعت  W، Z،V  و Y هم برای خودروهایی که عملکرد بالا دارند و هم چنین برای فصل تابستان مناسب هستند.

شاخص سرعت لاستیک

شاخص سرعت لاستیک

تاثیر کد سرعت در سواری

 

طبق شبیه سازی های آزمایشگاهی، شاخص وزن و سرعت تعیین می شود. دقت کنید که عواملی مثل تنظیم باد لاستیک، دمای هوا، وضعیت آج، تاریخ تولید و تعمیر لاستیک هم در این زمینه اثرگذاراست.

دقت کنید که شما نمی توانید با حداکثر سرعتی که لاستیک تان نشان می دهد، رانندگی کنید. در صورتی که با خودرویتان بار سنگین حمل می کنید و یا از لاستیک تعمیر شده استفاده می کنید، سرعت تان باید کمتر از سرعت مشخص شده باشد. اگر شرایط آب و هوایی نامساعد است هم باید با سرعت کمتر رانندگی کنید.

 استفاده از لاستیک های با شاخص سرعت زیاد چه مزایایی و معایبی دارد؟

 

شما می توانید از لاستیکی استفاده کنید که نسبت به لاستیک فابریک، شاخص سرعت بالاتری دارد. دقت کنید که این کار مزایا و معایبی دارد. 

 

مزایا و معایب شاخص سرعت لاستیک بالا

 

شما می توانید از لاستیکی با شاخص سرعت بالاتر نسبت به لاستیک فابریک خودرویتان استفاده کنید. اما این کار یک سری مزایا و معایب برایتان به همراه دارد. درادامه می توانید مزایا و معایب استفاده از لاستیک با شاخص سرعت بالاتر را با هم مقایسه کنید.

مزایای استفاده از لاستیک با شاخص سرعت بالا

 

  • ماشین هنگام رانندگی در بادهای شدید پایداری بیشتری دارد.
  • می توانید دقیق تر رانندگی کنید.
  • ماشین به فرمان دادن واکنش بهتری نشان می دهد.
  • هنگام رانندگی اسپورت راحت تر می توانید خودرو را کنترل کنید.
  • در پیچ ها از کنترل بهتری برخوردار هستید.

معایب استفاده از لاستیک با شاخص سرعت لاستیک بالا

 

  • قیمت آن بالاتر است.
  • راحتی سواری کمتر می شود.
  • مقاومت غلطشی آن بیشتر می شود.
  • مصرف سوخت بیشتر می شود.
  • برخی ویژگی های خوب رانندگی تحت تاثیر قرار می گیرد.

استفاده از لاستیک با کد سرعت پایین تر

 

  • شما نمی توانید از لاستیک با کد سرعت پایین تر استفاده کنید. این کار می تواند باعث فرسایش لاستیک در سرعت های بالا شده و به صورت کلی به آن آسیب بزند.
  • اگر از لاستیک با سرعت پایین تر از حد لازم استفاده کنید، واکنش خودرو به فرمان کاهش خواهد یافت.
  • احتمال دارد لاستیک حین حرکت بترکد و تصادف ایجاد کند.
  • ممکن است ضمانت لاستیک تان باطل شود.

 

شاخص سرعت لاستیک

شاخص سرعت لاستیک

تمامی علامت هایی که روی دیواره لاستیک نشان داده می شود، حاوی اطلاعات ارزشمندی است که کمک می کند لاستیک های بهتری بخرید. توجه به تمامی این ویژگی ها باعث می شود رانندگی راحت و ایمنی داشته باشید.

شاخص سرعت لاستیک از جمله مهم ترین فاکتورهایی است که باید به آن توجه داشته باشید تا عملکرد خودرو در سطح بالا بماند.

 

شاخص سرعت لاستیک کویر

 

کویرتایر اولین لاستیک ایرانی سری w را تولید کرده و از این نظر مورد توجه بوده است. معمولا در کشور برای تهیه لاستیک خودروهای شاسی بلند با مشکل مواجه هستیم که کویرتایر سعی کرده در برطرف کردن آن نقش مهمی داشته باشد. شاخص سرعت در لاستیک های این برند در حد خیلی خوبی قرار دارد و از این نظر همواره پیشرفت هم داشته است.

لاستیک های کویر، قابلیت رانندگی با سرعت 270 کیلومتر را داشته و چنگ زنی بالایی در جاده های خیس دارد. در حرکت، یکنواحتی بالایی داشته و هم چنین صدای کمی هم دارد. علاوه بر این موارد این لاستیک ها فرمان پذیری بالایی داشته و پایداری آن هم قابل توجه است. 

شاخص سرعت لاستیک کویر تقریبا در بهترین حالت ممکن است. 

 

شاخص سرعت لاستیک کومهو

 

لاستیک کومهو از جمله لاستیک های پرطرفدار و مهم محسوب می شود. این لاستیک هم شاخص سرعت بالایی داشته و می تواند جزء بهترین انتخاب ها باشد. برای تمامی وسایل و ماشین های مختلف می توانید از لاستیک های این برند استفاده کنید.

شاخص سرعت لاستیک کومهو هم مانند بسیاری از برندهای معتبر دیگر در حد خیلی خوبی قرار دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *