هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

0
0

خطرات لاستیک خودرو را می شناسید؟

نویسنده: تیم آرنا تایر

دسته بندی پست :

تاریخ ایجاد مقاله : 25 بهمن 1401

خطرات لاستیک خودرو

 

لاستیک از جمله بخش های مهم یک خودرو است که نقش مهمی در ایمنی و سواری راحت شما دارد. لاستیک در هر صورت مسئول تحمل وزن ماشین است، چه در حال حرکت باشد و چه ایستاده. در واقع این لاستیک است که باعث می شود اتومبیل به خوبی حرکت کرده و بر روی سطح جاده پیش برود. خطرات لاستیک خودرو را می شناسید؟ در واقع منظورمان خطراتی است که سلامت لاستیک ها را تهدید می کند و یا این که باعث دردسر برای راننده و سرنشینان می شود.

خطرات لاستیک خودرو

 

ده خطر مختلف وجود دارد که همیشه در تعقیب لاستیک ماشین شماست. آشنایی با این خطرات لاستیک خودرو باعث می شود بتوانید به خوبی از لاستیک و در نتیجه از خودرویتان مراقبت کنید.

تاثیر بر روی مسافت توقف

 

در صورتی که با لاستیک های ناسالم رانندگی کنید، مسافت ترمزگیری زیاد می شود. این در حالی است که مسافت لازم بدین منظور وقتی که لاستیک ها سالم هستند خیلی کمتر است. به صورت کلی ترمز گرفتن با لاستیک ناسالم، احتمال تصادف را افزایش می دهد.

وقتی جاده خیس و به صورت کلی آب و هوا مرطوب است، این موضوع خطرناک تر هم می شود. تعویض لاستیک خودرو در زمان مناسب می تواند جلوی تمامی خطرات را بگیرد.

احتمال سر خوردن و آب غریقی تایر بیشتر می شود

 

وقتی آج لاستیک مناسب نبوده یا این که لاستیک فاقد شیار مناسب باشد ممکن است دچار پدیده هیدروپلنینگ و یا همان آب غریقی شود. لاستیک به صورت کلی باعث می شود آب به شکل بیشتر و سریع تری از روی زمین کنار برود و لاستیک تماس مناسبی با جاده پیدا کند.

 

خطرات لاستیک خودرو

خطرات لاستیک خودرو

وقتی آج لاستیک مناسب نباشد میان لاستیک و زمین آب شکل می گیرد و احتمال سر خوردن خودرو افزایش می یابد. وجود آج کافی باعث می شود راننده در جاده های خیس و مرطوب، تسلط زیادی داشته باشد. آج کافی باعث می شود رانندگان در جاده های خیس و لغزنده تسلط بیشتری بر خودرو داشته و با امنیت کامل رانندگی کنند. این یکی از مهم ترین خطرات لاستیک خودرو است که باید حواستان به آن باشد.

هندلینگ کاهش می یابد

 

کاهش هندلینگ از جمله خطرات لاستیک خودرو است. احتمال دارد گاهی اوقات به برخی مانورهای غیر منتظره احتیاج داشته باشید مثلا خودرویی مسیرتان را قطع می کند و لازم است خیلی سریع جهت حرکت تان را تغییر دهید. در صورتی که خودروی شما تا حد کافی سلامت نباشد، قطعا نمی تواند هندلینگ خوبی داشته باشد و سرعت عمل آن کاهش می یابد. در این شرایط احتمال تصادف هم افزایش پیدا می کند.

با تعویض لاستیک خودرو به موقع و سریع، می توانید هر گونه عامل خطرناک را حذف کنید.

کشش خودرو پایین می آید

 

هر چه آج لاستیک اتومبیل بیشتر و بهتر باشد قطعا چسبندگی بیشتری دارد و بهتر می تواند روی سطح برف یا یخ حرکت کند، در این شرایط رانندگان کنترل بیشتری دارند. لاستیک های صاف یا ناسالم این قابلیت را ندارند و در نتیجه احتمال دارد که سر بخورند و خودرو ازجاده خارج شود.

خطر پنچری افزایش می یابد

 

معمولا تایرهای صاف، راحت تر پنچر می شوند چون خرده شیشه و .. راحت تر می تواند داخل آن فرو برود. وقتی لاستیک آج ندارد یا این که آج مناسبی ندارد، سطح آن صاف است و راحت تر هر چیزی می تواند داخلش نفوذ کند و در نتیجه لاستیک پنچر شود. پنجر شدن از جمله خطرات لاستیک خودرو است که باید مراقب آن باشید.

 

خطرات لاستیک خودرو

خطرات لاستیک خودرو

پلیس جریمه تان خواهد کرد

 

لاستیکی که بیش از اندازه صاف است، برای همه سرنشینان یک تهدید محسوب می شود. علاوه بر این وقتی خودروی شما در شرایط امنی قرار ندارد برای دیگران هم ایجاد خطر می کند. در صورتی که پلیس متوجه نامناسب بودن لاستیک های شما شود، احتمالش هست که جریمه تان کند.

در چنین شرایطی هم چنین از حرکت وسیله نقلیه شما جلوگیری به عمل خواهد آمد. در مورد خودروهای سنگین و باربر این موضوع بیشتر هم مهم می شود و ممکن است وسیله نقلیه را به پارکینگ منتقل کنند.

دمای لاستیک می تواند افزایش یابد

 

شیارهای روی سطح تایر باعث می شود هوا از فضای خالی بین زمین و لاستیک عبور کند پس هر چه شیارهای لاستیک کمتر باشد، این فضا کاهش می یابد. نتیجه چنین وضعیتی این است که هنگام حرکت روی سطح جاده دمای لاستیک افزایش یافته و می تواند ایجاد خطر کند. به خصوص در روزهای تابستانی و داغ این موضوع تشدید هم خواهد شد. افزایش دما از جمله خطرات لاستیک خودرو است که باید مراقب آن باشید.

تعویض لاستیک خودرو در زمان مناسب باعث می شود خیالتان از بابت دمای لاستیک و دیگر مسائل راحت باشد.

فشار باد لاستیک کم می شود

 

برخی اوقات خیلی سریع متوجه می شوید که باد لاستیک اتومبیل خالی شده و باید عوض شود. همیشه اما این طور نیست و ممکن است کاهش فشار باد به تدریج و به صورتی انجام شود که متوجه آن نشوید. معمولا این مسئله را در لاستیک های فرسوده می بینیم و می تواند باعث مشکلات بسیاری هم بشود. این موضوع مصرف سوخت را افزایش داده و نیز فشار بیشتری روی موتور و سامانه فنی خودرو وارد می کند.

ممکن است لاستیک بترکد

 

تا به حال شاهد ترکیدگی لاستیک بوده اید؟ گاهی کنارجاده یا بزرگراه ها هم تکه های لاستیک ها را مشاهده می کنیم. معمولا این اتفاق برای لاستیک های فرسوده و یا در طی انفجارهای گوناگون رخ می دهد.

این که لاستیک بترکد به خودی خود اتفاق خطرناکی است، ترکیدن لاستیک در سرعت بالا قطعا خطرناک تر هم هست. عاقلانه است که همواره قبل از رانندگی از سلامت و ایمنی لاستیک های اتومبیل تان مطمئن شوید و اگر لازم بود آن ها را تعویض کنید. از جمله خطرات لاستیک خودرو همین امکان ترکیدگی است که باید خیلی مراقب آن باشید.

 

خطرات لاستیک خودرو

خطرات لاستیک خودرو

هزینه های نگه داری خودرو اضافه می شود

 

لاستیک ها گران قیمت هستند و قطعا تا مجبور نباشیم دلمان نمی خواهد عوض شان کنیم اما سلامتی مان مهم ترین دارایی ماست. باید بدانید لاستیک های فرسوده و دچار مشکل نه تنها می تواند برایتان خطرات جانی داشته باشد بلکه برای خود ماشین هم مضر است. شاید با در نظر نگرفتن نکات گفته شده در زمینه لاستیک، صرفه جویی اندکی بکنید اما در حقیقت ضرر بیشتری را متحمل خواهید شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *