هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

0
0

5 راه افزایش طول عمر لاستیک

نویسنده: تیم آرنا تایر

دسته بندی پست :

تاریخ ایجاد مقاله : 30 بهمن 1401

افزایش طول عمر لاستیک

افزایش طول عمر لاستیک یکی از مهم ترین کارهایی است که همه رانندگان باید به آن توجه کنند. درست است که هر از گاهی نیاز به تعویض لاستیک پیدا می کنید، با این حال استفاده درست و به کار گیری برخی نکات باعث افزایش طول عمر لاستیک می شود.

این موضوع باعث می شود در خرید تایر صرفه جویی کرده و علاوه بر آن به حفظ محیط زیست هم کمک کنید. قطعا تولید تایر مثل هر تولید دیگری هم هزینه می برد و هم از منابع مصرف می کند. می دانید که برای تولید هر تایر آلودگی ای ایجاد می شود که معادل سوختن 26 لیتر بنزین است؟ علاوه بر این تایرهای فرسوده هم به راحتی دفع نمی شود و خودش باعث صدمه به محیط زیست می باشد.

اگر تایر شما به خوبی تنظیم نشده باشد، مثلا چرخ ها بالانس نباشد یا این که تنظیم فرمان و فشار باد در حد مناسبی نباشد سوخت بیشتری مصرف می شود. همه این موارد علاوه بر این که هزینه بر است باعث آلودگی هوا هم می شود. جهت افزایش طول عمر لاستیک باید به همه این موارد توجه نمایید تا بتوانید لاستیک تان را بیشتر استفاده نمایید.

کانادا یک سال درطی تحقیقات گسترده ای متوجه شد که عامل اصلی در مشکلات تایرهای این کشور، عدم تنظیم مناسب باد است. فشار باد بالاتر و یا پایین تر می تواند به تایر آسیب برساند و این خودش موضوع مهمی است. برای این که کمک کنید تایرها طول عمر بالاتری داشته باشد، باید به خوبی از آن ها مراقبت کنید، این موضوع برای همه خودروها و همه لاستیک ها ضروری است.

با این کار در هزینه هایتان هم صرفه جویی می کنید و سواری راحت تر و ایمن تری را تجربه خواهید کرد. بدین منظور باید حواستان به موارد زیر باشد که در واقع راه های افزایش طول عمر لاستیک می باشد.

 

افزایش طول عمر لاستیک

افزایش طول عمر لاستیک

باد لاستیک را به طور مرتب بررسی نمایید

 

مهم ترین کاری که برای افزایش طول عمر لاستیک باید انجام بدهید این است که فشار باد را چک کرده و در سطح مناسبی نگه دارید. دقت کنید که باد لاستیک ها باید وقتی تنظیم شود که سرد هستند. تغییر دما باعث عوض شدن فشار باد تایر می شود و باید مراقب این موضوع باشید. جز این هم تایرها گاهی کم باد می شود و وقتی دما کاهش می یابد کاهش فشار سریع تر هم صورت می گیرد.

دقت کنید که معمولا از ظاهر تایر ممکن است متوجه کم باد بودن آن نشوید و این موضوع در لاستیک های رادیال حیاتی تر هم هست. می دانید که لاستیک حتی اگر تا 50 درصد هم کم باد باشد این موضوع را نمی توانید با نگاه کردن تشخیص دهید؟

خودروهایی با قیمت بالا معمولا از سیستم هشدار دهنده باد تایر استفاده می کنند و وقتی باد تایر از حد معقولی کمتر باشد به راننده اطلاع می دهند. دقت کنید که این اطلاع زمانی اتفاق می افتد که در واقع کار از کار گذشته است.

برای این که مطمئن شوید فشار باد تنظیم است باید از درجه باد مرغوب استفاده نمایید. می دانید که درجه بادهایی که در آپاراتی ها مورد استفاده قرار می گیرد دقیق نیست؟ این درجه بادها مرتبا ضربه می خورند و به خوبی از آن ها نگه داری نمی شود. برای این که مطمئن شوید فشار باد به خوبی اندازه گیری شده است باید خودرو حداقل برای مدت سه ساعت بدون حرکت باشد و یا حداکثر کمتر از 2 کیلومتر مسیر را گذرانده باشد.

وقتی در حالت معمولی رانندگی می کنید معمولا دمای تایر تا 35 درجه سانتی گراد افزایش می یابد. اگر تا آپاراتی رانندگی کنید فشار باد به خوبی سنجیده نمی شود و طبیعی است که درجه باد خانگی دقیق تر محسوب می شود. برای افزایش طول عمر لاستیک باید درجه باد را مرتبا و به صورت دقیق چک کنید. به آج ها دقت کنید، در صورتی که خورده شیشه، شن و دیگر اجسام خارجی لای آج گیر افتاده است باید آن ها را خارج کنید تا از فرو رفتن آنها در تایر جلوگیری شود و باعث نشتی باد نشود.

دقت کنید که چک کردن منظم باد تایر تنها برای افزایش طول عمر لاستیک نیست بلکه سلامتی شما و سرنشینان را هم حفظ می کند.

مضرات کم باد بودن لاستیک

 

وقتی لاستیک کم باد باشد مهم ترین خطری که وجود دارد این است که رانندگی تان ایمن نخواهد بود چون جداره لاستیک داغ می شود و احتمال دارد بترکد. هم چنین فشار باد داخل لاستیک باعث می شود طوقه سر جای خود بماند و وقتی این فشار به حد کافی نباشد، ازین نظر هم به مشکل برخواهیم خورد. اگر به افزایش طول عمر لاستیک ماشین تان فکر می کنید باید این موضوع را هم مد نظر داشته باشید.

در صورتی که تایر باد خیلی کمی داشته باشد ممکن است درسربالایی ها یا در پیچ ها از رینگ جدا گردد. کم باد بودن تایر باعث می شود مصرف بنزین هم تا حد زیادی بالا برود چون تایر به اندازه کافی با جاده تماس ندارد. هر 5 درصد کم باد بودن لاستیک باعث مصرف بیشتر حدودا 1 درصد بنزین می شود و عمر لاستیک هم کاهش می یابد.

مضرات کم باد بودن لاستیک

مضرات کم باد بودن لاستیک

مضرات باد زیاد لاستیک

 

در صورتی که تایر بیش از اندازه باد داشته باشد فقط روی قسمت وسط آجدار حرکت می کند و بنابراین در همان قسمت تایر، سایش سریعی اتفاق می افتد. علاوه بر این ها موقع ترمز و دور زدن، به سختی می توانید خودرو را کنترل نمایید. بعضی از رانندگان فکر می کنند باد زیادی لاستیک می تواند مصرف بنزین را کاهش دهد اما این موضوع درست نیست. حتی اگر این مورد صحیح هم باشد با توجه به خطری که برای سرنشینان دارد قطعا خیلی گران است! در این حالت عمر لاستیک کم می شود و رانندگی تان پر خطر خواهد بود و علاوه بر آن سیستم فرمان و تعلیق خودرو هم دچار مشکل خواهد شد.

با توجه به دلایل گفته شده توجه به میزان باد کافی و متناسب، از جمله راه های افزایش طول عمر لاستیک می باشد.

 

مضرات باد زیاد لاستیک

مضرات باد زیاد لاستیک

لاستیک باید هر 8000 کیلومتر جا به جا شود

 

اگر از آن دسته رانندگانی هستید که لاستیک هایتان را به صورت منظم جا به جا نمی کنید باید بدانید که با این کار باعث سایش سریع و نامنظم لاستیک ها خواهید شد. مثلا اگر خودروی شما دیفرانسیل جلو باشد لاستیک های جلو سریع تر دچار ساییدگی می شوند و اگر دیفرانسیل عقب باشد همین اتفاق برای لاستیک های عقب می افتد. جالب است بدانید که حتی خودروی دو دیفرانسیل هم می تواند دچار سایش لاستیک ها شود چون اکثر آن ها نیرو را از یک چرخ به دیگری منتقل می کنند.

وقتی لاستیک ها را مرتبا جا به جا کنید در واقع مانع انجام این کار می شوید و به افزایش طول عمر لاستیک کمک می کنید.

بالانس بودن لاستیک ها مهم است

 

به طور معمول در ماشین های معمولی تایر و وابسته های آن حدود 20 کیلوگرم وزن دارند، در صورتی که این وزن به طور مساوی تقسیم نشود اصطلاحا گفته می شود که چرخ بالانس نیست. حتی یک تغییر کوچک در این وزن باعث می شود شاهد ارتعاش هایی در خودرو باشیم. در صورتی که فرمان ماشین لرزش دارد احتمالا چرخ های جلو بالانس نیستند و در صورتی که در صندلی لرزش احساس می کنید باید بالانس بودن چرخ های عقب را چک کنید.

منظور از بالانس بودن لاستیک ها این است که تمامی چرخ های ماشین به نسبت محور اصلی کاملا عمود باشد و در یک راستا قرار بگیرد تا تایر بتواند به خوبی گردش داشته باشد. در غیر این صورت تایر نمی تواند به خوبی کارش را انجام بدهد و قدری از انرژی برای کشیده شدن آن هدر می رود. این موارد باعث افزایش مصرف سوخت و نیز کاهش عمر تایر می شود. ارتعاشات مختلف جاده به لاستیک صدمه می زند و باعث می شود ایمنی تان به خطر بیافتد.

همه این موارد باعث می شود لاستیک ها تراز نبوده و باعث کشیدگی فرمان، لرزش و سایش نامنظم لاستیک شود. برای افزایش طول عمر لاستیک باید همیشه حواستان به بالانس بودن لاستیک ها باشد.

در این صورت شما می توانید به یک متخصص مراجعه کرده و لاستیک ها را بالانس کنید یا این که خودتان بالانس بودن آن ها را بسنجید. کاری که باید انجام بدهید این است که ماشین را در یک فضای مسطح مثل پارکینگ به حرکت درآورید، پس از آن فرمان را به آرامی رها کرده و دقت کنید که فرمان نباید به هیچ سمتی کشیده شود، حداقل سالی یک بار باید چرخ ها و فرمان را تنظیم کنید.

آج لاستیک باید چک شود

 

آج باعث می شود چسبندگی و چنگ زنی لاستیک حفظ شود و هم چنین از سر خوردن و لیز خوردن هم جلوگیری می کند. برای این که مطمئن شوید رانندگی تان ایمن است حداقل ماهی یک بار باید لاستیک ها چک شوند. آج نمی تواند کمتر از ۱.۶ میلی متر باشد و اگر این اتفاق بیافتد باید لاستیک را تعویض کنید.

برای این که آج لاستیک را چک کنید باید دستگاه عمق سنج استفاده نمایید، هم چنین استفاده از سکه و توجه به خط تعویض لاستیک هم می تواند موثر باشد. توجه مداوم به آج لاستیک و وضعیت آن هم از جمله مهم ترین راه های افزایش طول عمر لاستیک است.

 

چک کردن آج لاستیک

چک کردن آج لاستیک

به عادات رانندگی تان توجه کنید

 

رانندگی با سرعت مجاز باعث می شود به لاستیک ها صدمه ای وارد نشود. کاهش و افزایش سرعت به صورت مداوم باعث می شود تایر آسیب ببیند و علاوه بر آن دیگر قسمت های خودرو هم دچار مشکل شود. تیک آف، ترمزهای شدید، بکسواد و غیره هم روی طول عمر لاستیک اثر می گذارد.

سعی کنید همیشه با دقت کافی رانندگی کنید تا از فشار به خودرویتان جلوگیری نمایید و باعث افزایش طول عمر لاستیک هم بشوید.

 

One thought on "5 راه افزایش طول عمر لاستیک"

  • atire_ir_admin
    16 اسفند 1401 در 12:28 ق.ظ پاسخ

    متن تستی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *