هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

0
0

راهنمای جامع خرید خودرو دست دوم + چک لیست

نویسنده: تیم آرنا تایر

دسته بندی پست :

تاریخ ایجاد مقاله : 19 خرداد 1403

ماشین دست دوم

چند سالیست که محدودیت واردات خودرو به ایران از یک طرف و افزایش قیمت خودرو از طرف دیگر موجب تمایل مردم به خرید خودروی دست دوم شده است. اما خرید خودروی دست دوم یک چالش بزرگ بوده و در صورت عدم آشنایی با اصول و تکنیک‎های آن امکان ضرر و زیان برای خریدار وجود دارد. در صورتی که قصد دارید خودروی دست دومی را تهیه کنید، بهتر است تنها به توضیحات فروشنده اکتفا نکرده و حتماً راهنمای خرید ماشین دست دوم را که در ادامه شرح داده شده مطالعه کنید. به این صورت می‎توانید با اصول و نکات خرید خودروی دست دوم آشنا شده و خرید رضایت بخشی را تجربه نمایید.

مراحل خرید ماشین دست دوم

مراحل خرید خودروی دست دوم شامل بازدید و کارشناسی خودرو، عقد قولنامه، تعویض پلاک و ثبت سند خودرو می‎شود. در واقع 4 مرحله برای خرید ماشین دست دوم وجود دارد که با پشت سر گذاشتن آن‎ها می‎توانید خودروی مورد نظر خود را خریداری کرده و به نام بزنید. در ادامه این مراحل را به تفکیک مورد بررسی قرار می‎دهیم:

بازدید و کارشناسی خودرو

بازدید و کارشناسی خودرو مهمترین مرحله در خرید ماشین دست دوم است. در ابتدا شما باید خودروی مورد نظر خود را انتخاب کرده و سپس به بررسی سلامت موتور ماشین، بدنه، کارکرد کیلومتر و… بپردازید. در صورتی که خودرو مورد پسند شما قرار گرفت حتماً از یک کارشناس برای بررسی دقیق‏تر آن کمک بگیرید. توصیه می‎کنیم به هیچ عنوان در حین خرید خودروی کارکرده به توضیحات فروشنده اکتفا نکرده و تنها پس از تایید کارشناس برای خرید خودرو دست دوم اقدام نمایید. خوشبختانه هزینه کارشناسی خودرو چندان زیاد نیست و با کمک گرفتن از کارشناس می‎توانید از ایجاد ضرر و زیان‎های احتمالی جلوگیری کنید.

عقد قولنامه

مرحله دوم از مراحل خرید خودرو دست دوم عقد قولنامه است. پس از آنکه توافقات لازم بین خریدار و فروشنده صورت گرفت قولنامه‎ای تنظیم می‎شود که خریدار و فروشنده باید به مفاد آن پایبند باشند. بعد از تنظیم قولنامه، خریدار باید تمام یا بخشی از مبلغ خودرو را به فروشنده پرداخت کند. اما با توجه به اینکه در این مرحله هنوز برگه عدم خلافی خودرو دریافت نشده توصیه می‎کنیم تمامی مبلغ را پرداخت نکنید.

حتما بخوانید: ماشین ایرانی مناسب مسافرت به همراه قیمت

تعویض پلاک خودرو

بعد از تنظیم قرارداد نوبت به تعویض پلاک خودرو می‎رسد. برای تعویض پلاک خودرو، خریدار و فروشنده می‎توانند با یکدیگر به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنند. البته امکان تنظیم وکالت‎نامه وجود دارد که در این صورت نیازی به مراجعه فروشنده به مراکز تعویض پلاک نخواهد بود. همچنین خریدار و فروشنده می‎توانند وکالت‎نامه را برای یک شخص ثالث تنظیم کنند که در این صورت وکیل خریدار برای تعویض پلاک اقدام می‎کند.

ثبت سند خودرو

در این مرحله خریدار و فروشنده می‎توانند به دفتر اسناد رسمی مراجعه کرده و برای تنظیم سند اقدام کنند. در صورتی که فروشنده شرایط حضور در دفتر اسناد رسمی را نداشته باشد می‎تواند وکالت‎نامه‎ای را بین خود و خریدار تنظیم کند. به این صورت خریدار شخصاً به دفتر اسناد رسمی مراجعه کرده و برای تنظیم سند اقدام می‌کند. در این مرحله باید باقیمانده پول خودرو به حساب فروشنده واریز شود.

چگونه ماشین دست دوم مناسب را انتخاب کنیم؟

به نظر شما چگونه خودرو دست دوم مناسب را انتخاب کنیم؟ شاید بتوان گفت انتخاب خودروی مناسب یکی از سخت‌ترین مراحل خرید خودرو دست دوم باشد. برای این‎کار شما باید به نکاتی توجه داشته باشید که از آن‎ها می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

جستجوی ماشین دست دوم

در ابتدا توصیه می‎کنیم برای خرید خودروی دست دوم عجله نداشته باشید و حتماً چند روز به جستجوی خودروی دلخواه خود بپردازید. برای جستجوی خودروی دست دوم می‌توانید وب‌سایتها یا اپلیکیشن‎های مربوطه را بررسی کرده یا از دوستان و آشنایانانتان کمک بگیرید.

خودرو را در روز بازدید کنید

اگر می‌خواهید از مزایای خرید خودرو دست دوم بهره‎مند شده و سرتان کلاه نرود حتماً برای بازدید از خودرو هنگام ظهر را انتخاب کنید. در این زمان میزان تابش نور خورشید بیشتر بوده و می‌توانید با دقت بیشتری خودرو را بررسی کرده و متوجه عیب و ایرادات آن شوید. همچنین توصیه می‎کنیم در صورتی که فروشنده خودرو، فردی غریبه است به هیچ عنوان تنها سر قرار حاضر نشده و در یک مکان عمومی از خودرو بازدید کنید.

خودروهای خوش معامله را خریداری کنید

اگر برایتان سوال است چگونه خودرو دست دوم مناسب را انتخاب کنیم حتما در رابطه با خودروهای خوش معامله تحقیق کنید. در واقع خودروهای کارکرده ممکن است بعد از مدتی دچار مشکلات مختلفی شوند. به همین دلیل بهتر است خودروهای خوش معامله را خریداری کنید که در صورت لزوم به راحتی بتوانید آن را بفروشید. از خودروهای خوش معامله می‎توان به خودروی پراید، پژو ۲۰۰۶ و ۲۰۷، مزدا ۳، هیوندای آزرا، تویوتا کمری، هیوندای سوناتا و رنو ساندرو اشاره کرد. هیوندا سانتافه، جک S5، کیا اسپورتیج و هایما S7 هم جزء شاسی بلندهای خوش معامله هستند.

اما تقاضا برای خودروهایی مانند ام.وی.ام ۳۱۵، لیفان X50 و X60 چندان زیاد نیست. به طور کل در میان خودروهای خارجی معمولاً خودروهای کره‎ای و ژاپنی بیشتر از خودروهای چینی خرید و فروش می‎شوند.

نکات اساسی خرید ماشین دست دوم

در صورتی که نکات اساسی خرید خودرو دست دوم را رعایت کنید می‎توانید خرید هوشمندانه‎ای را تجربه کرده و احتمال ضرر و زیان را به حداقل برسانید. برای این کار حتماً به موارد زیر توجه داشته باشید:

بررسی سلامت فنی خودرو

اگر نمی‎خواهید دائماً در مسیر مکانیکی در رفت و آمد باشید، بهتر است حتماً سلامت فنی خودرو را بررسی کنید. برای این کار بهتر است از یک کارشناس کمک گرفته و خودروی مورد نظر را به چند مکانیک معتمد و با تجربه نشان دهید.

تست فرمان ماشین

راهنمای خرید ماشین دست دوم بدون توجه به نکات اساسی از جمله تست فرمان کامل نمی‎شود؛ بنابراین توصیه می‎کنیم برای تست فرمان حتماً خودتان و کارشناس مربوطه پشت فرمان بنشینید و بررسی کنید که دچار انحراف نباشد.

تست سیستم برقی خودرو

برای تست سیستم برقی خودرو می‎توانید از کارشناس برق خودرو کمک بگیرید. اما در غیر این صورت حتماً خودتان سیستم صوتی، آمپر، بالابر شیشه‌ها، راهنما، مه شکن، چراغ‎های جلو و عقب و برف پاک کن را بررسی کنید.

بررسی وضعیت رادیاتور

توصیه می‎کنیم برای بررسی وضعیت رادیاتور ابتدا میله اندازه‌گیری روغن یا گیج را خارج کرده و بررسی کنید که آیا اثرات آب یا لکه روی میله وجود دارد یا خیر؟! همچنین از عدم نشت آب مطمئن شوید.

سیستم تهویه

یکی از نکات اساسی خرید خودرو دست دوم توجه به سیستم تهویه خودرو است. بنابراین توصیه می‎کنیم بعد از گرم شدن موتور حتماً هیتر و کولر را از نظر عملکردی مورد بررسی قرار دهید. توجه داشته باشید که نشت مایعات باعث می‎شود تا بعد از روشن کردن کولر و هیتر بوی ضد یخ یا رطوبت در فضا پخش شود.

بررسی ترمزها

اگر سیستم ترمز خودرو به صورت ABS باشد به راحتی می‎توانید از سلامت آن اطمینان حاصل کنید. در این صورت اگر چراغ ABS زرد است به معنای خرابی آن می‎باشد. اما در رابطه با دیگر خودروها با توجه به صدای ترمز یا لرزش فرمان می‌توانید متوجه خرابی سیستم ترمز شوید.

بررسی شاسی و بدنه

میزان معایب و مزایای خرید خودرو دست دوم بستگی به توجه شما به نکات اساسی دارد؛ برای مثال توصیه می‎کنیم حتماً به شاسی و بدنه خودرو توجه داشته باشید. اگر شاسی خودرو دچار آسیب شده باشد استقامت خودرو کاهش پیدا میکند. معمولاً آسیب شاسی خودرو بر اثر ضربات شدید ایجاد شده و باعث به هم ریختن زاویه چرخ‌ها می‌شود.

بعد از شاسی حتماً بدنه خودرو را مورد بررسی قرار دهید؛ زیرا ممکن است خودرو دارای مشکلاتی مانند ترک خوردگی، آچار خوردگی، تعویض کاپوت، پوسیدگی، فرورفتگی و… باشد. همچنین معمولاً تعویض سقف گلگیرها، درها و کاپوت نشان می‌دهد که خودرو تصادفی بوده و گزینه مناسبی برای شما نیست.

اصول و تکنیک خرید ماشین دست دوم

از مهمترین اصول و تکنیک خرید خودرو دست دوم می‌توان به تهیه چک لیست و بررسی کامل خودرو طبق نکات گفته شده اشاره کرد. همچنین توصیه می‌کنیم برای بررسی استهلاک ماشین حتماً عدد کیلومتر شمار آن را چک کنید. در این رابطه بهتر است حتماً از کارشناسان با تجربه کمک بگیرید چرا که امکان دست‎کاری کیلومتر شمار وجود دارد.

از دیگر اصول و تکنیک خرید خودرو دست دوم می‌توان به سواری با ماشین انتخابی اشاره کرد. در واقع بهتر است حتماً چند دور با ماشین بزنید تا از سلامت فنی آن مطمئن شوید. همچنین در حین رانندگی است که مطمئن خواهید شد اتاق خودرو به شما احساس راحتی می‌دهد یا خیر؟! در واقع تنها با تست رانندگی است که برخی از مشکلات خودرو مشخص شده و می‌توان برای خرید آن تصمیم روشن و قاطعانه‌تری گرفت.

اشتباهات در هنگام خرید ماشین دست دوم

به هیچ عنوان از اشتباهات در هنگام خرید خودرو دست دوم غافل نشده و حتماً مواردی که در ادامه مورد بررسی قرار می‌گیرند را در نظر داشته باشید! متاسفانه بسیاری از افراد در حین خرید ماشین دست دوم دچار اشتباهاتی می‌شوند که جز پشیمانی سودی ندارد. برای جلوگیری از این اشتباهات حتماً نکات زیر را در نظر داشته باشید:

از معامله با واسطه ها بپرهیزید

در حین خرید ماشین دست دوم به هیچ عنوان با دلال‌ها یا واسطه‌ها معامله نکنید. معمولاً دلال‌ها با تجربه و تبحری که در خرید و فروش خودروی دست دوم دارند بسیاری از عیوب خودرو را پنهان کرده و باعث دردسر شما می‌شوند. این افراد به ظاهر خودرو رسیدگی کرده و گاهی حتی کیلومتر شمار خودرو را دستکاری می‌کنند. به این صورت خریدار گمان می‌کند خودرو کاملاً سالم و بی‌اشکال است، اما پس از خرید عیب و ایرادات آن مشخص می‌شود. بنابراین توصیه می‌کنیم برای خرید خودرو دست دوم از طریق مالک خودرو اقدام کرده و برای اطمینان از این مسئله مدارک مالکیت خودرو را چک کنید.

هیچ ارزانی بی علت نیست

یکی از نکات در راهنمای خرید ماشین دست دوم آشنایی با روش‌های کلاهبرداری در خرید و فروش ماشین است. اخیرا برخی از افراد خودروهای تمیز و گران قیمت را با قیمتی نسبتا ارزان آگهی می‌کنند. اکثر این آگهی‎ها به منظور کلاهبرداری هستند که معمولاً با دریافت بیعانه یا پیش پرداخت کلاهبرداری صورت می‌گیرد! در برخی موارد نیز خودرو به نظر تمیز و سالم می‌رسد اما تصادفی است.

حتما بخوانید: مزایا و معایب لاستیک تراینگل

عدم بررسی مدارک

یکی از اشتباهات در هنگام خرید خودرو دست دوم عدم بررسی دقیق مدارک اتومبیل و مالک است. بنابراین توصیه می‎کنیم اولاً بیمه‌نامه خودرو را بررسی کرده و اگر بیمه خودرو در حال اتمام است از فروشنده تقاضای تخفیف کنید. دوما از فروشنده بخواهید برگه عدم خلافی به‌روز تهیه کند و در نهایت حتماً مدارک موجود را بررسی کرده و مطمئن شوید هیچگونه ایراد و ابهامی وجود ندارد.

نکات حقوقی خرید ماشین دست دوم

پیش از ثبت قرارداد حتماً به نکات حقوقی خرید خودرو دست دوم توجه داشته باشید و موارد زیر را یک به یک بررسی کنید:

  • برای احراز هویت فروشنده مدارک هویتی او را مورد بررسی قرار دهید.
  • مدارک خودرو را چک کرده و از هویت مالک خودرو اطمینان پیدا کنید. در صورتی که فروشنده مالک خودرو نباشد تنها در شرایطی برای ثبت قرارداد اقدام کنید که وی دارای وکالتنامه رسمی از مالک باشد. وکالتنامه رسمی باید در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود تا فروشنده بتواند برای اطمینان از صحت مدارک استعلام بگیرد.
  • در حین خرید خودرو حتماً اصل اسناد را بررسی کنید و به سند مالکیت ماشین و برگ سبز توجه ویژه‌ای داشته باشید.

نکات حقوقی تنظیم مبایعه نامه خودرو

در کنار نکات گفته شده در هنگام تنظیم مبایعه نامه خودرو نیز حتماً نکات حقوقی خرید خودرو دست دوم را مد نظر قرار دهید. از این نکات می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در حین تنظیم مبایعه نامه حتماً مشخصات کامل فروشنده و خریدار را قید کنید.
  • در بخش موضوع معامله مشخصات خودرو را به طور کامل بنویسید. این مشخصات شامل اطلاعات مدل، نوع ماشین، شماره شهربانی، شماره موتور، رنگ، شاسی و بدنه هستند که باید مطابق سند و برگ سبز خودرو قید شوند.
  • در بخش ثمن یا قیمت خودرو، قیمت کلی خودرو را به صورت دقیق ذکر کرده و نحوه پرداخت آن را بنویسید. همچنین اگر پرداخت به صورت چکی یا اقساطی است، تاریخ پرداخت هر قسط را مشخص کرده و حتماً ذکر کنید که در صورت عدم پرداخت، فروشنده چه اقدامات قانونی می‌تواند انجام دهد.
  • در مبایعه نامه حتماً تاریخ تنظیم سند را ذکر کرده و برای عدم حضور هر یک از طرفین مبلغی را به عنوان خسارت تعیین کنید.
  • مدارک و لوازم جانبی تحویلی از فروشنده به خریدار را به طور کامل در مبایعه نامه ذکر کنید.
  • میزان وجه التزام را در قرارداد تعیین کنید. منظور از وجه التزام بهایی است که هر یک از طرفین به علت بدقولی به دیگری پرداخت می‎کنند؛ برای مثال تعیین کنید که در صورت عدم تحویل خودرو در تاریخ مقرر، فروشنده باید به ازای هر روز دیرکرد ۳۰۰ هزار تومان به خریدار بپردازد.

با وجود نکات گفته شده توصیه می‎کنیم در حین خرید خودرو حتماً از یک مشاور حقوقی کمک بگیرید. این مسئله در هنگام خرید خودرو وکالتی اهمیت بیشتری پیدا می‎کند چرا که بسیاری از کلاهبرداران از این شیوه برای کلاهبرداری استفاده می‌کنند.

چک لیست خرید ماشین دست دوم

در صورتی که می‌خواهید معامله خودرو دست دوم را بدون اشتباه پیش برده و حداکثر رضایت را از خرید خود داشته باشید بهتر است حتماً چک لیست خرید خودرو دست دوم را تهیه کرده و طبق آن پیش بروید. در ادامه این چک لیست را در اختیارتان قرار می‎دهیم:

  • به جستجوی خودروی دست دوم بپردازید و قرار بازدید تعیین نمایید. در این مرحله به هیچ عنوان بیعانه‌ای به فروشنده پرداخت نکنید.
  • بازدید خودرو را در روز روشن انجام داده و موارد زیر را چک کنید:
  • سلامت فنی خودرو
  • تست فرمان ماشین
  • تست سیستم برقی خودرو
  • بررسی وضعیت رادیاتور
  • سیستم تهویه
  • سیستم ترمزها
  • تست شاسی و بدنه
  • تست لاستیک‎ها
  • حتماً برای بررسی این موارد از یک کارشناس کمک بگیرید.
  • بعد از بررسی این موارد با ماشین چند دور بزنید.
  • در مرحله بعد مدارک خودرو و مالک را بررسی کنید.

لاستیک خودرو یکی از موارد مهم در خرید خودرو به حساب می آید جهت مشاهده و خرید لاستیک سواری به صفحه فروشگاه آرنا تایر مراجعه نمایید.

یکی از بهترین برندهای لاستیک، تراینگل می باشد شما می توانید با مراجعه به صفحه فروشگاه آرنا تایر انواع لاستیک تراینگل را مشاهده و خرید کنید.

بعد از ارزیابی خودرو در این مرحله از چک لیست خرید خودرو دست دوم ، مراحل زیر را پشت سر بگذارید:

  • اگر خودروی انتخابی مطابق نظر شما بود برای عقد قولنامه اقدام نمایید.
  • مرحله بعد مربوط به تعویض پلاک خودرو است که برای این کار باید به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنید.
  • در مرحله آخر نوبت به ثبت سند خودرو می‎رسد که توصیه می‎کنیم در این مرحله مبلغ خودرو را به حساب فروشنده واریز کنید.
  • در حین خرید خودرو حتماً با یک مشاور حقوقی مشورت کرده و در رابطه با نکات حقوقی خرید خودرو اطلاعات کاملی به دست آورید.

سخن پایانی

مزایای خرید خودرو دست دوم باعث شده تا امروزه اکثر افراد به خرید خودروهای کارکرده رو بیاورند. اما اگر به نکات خرید خودرو کارکرده توجه نداشته و اصول و تکنیک‎های آن را بلد نباشید دچار مشکل خواهید شد. به همین دلیل در این مقاله تمامی نکات مهم خرید خودرو کارکرده را برای شما شرح داده و چک لیست کاملی را در اختیارتان قرار دادیم. در انتها خوشحال می‌شویم تجربیات خود را در رابطه با خرید خودرو کارکرده با ما به اشتراک بگذارید.