هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

0
0

اهمیت لاستیک در ایمنی خودرو

نویسنده: تیم آرنا تایر

دسته بندی پست :

تاریخ ایجاد مقاله : 16 اسفند 1401

اهمیت لاستیک در ایمنی خودرو

 

لاستیک بخش مهمی از خودرو است که با جاده به صورت مستقیم در ارتباط است. لاستیک خوب در فرمان پذیری، ترمز، سواری و ایمنی اثرگذار است و بنابراین باید به آن توجه کافی داشته باشید. انواع لاستیک با کیفیت خارجی و همچنین لاستیک با کیفیت ایرانی می تواند باعث شود خیالتان کاملا از این بابت راحت باشد.

برای این که لاستیک ها بتوانند عملکرد خوب و بهینه ای داشته باشند لازم است که از آج، عمق و بالانس خوبی برخوردار باشند. به صورت کلی باید لاستیک ها را در دوره های مشخص و با فواصل کوتاه چک کنید تا مساله ای از این نظر وجود نداشته باشد. اهمیت لاستیک در ایمنی خودرو موضوع مهمی است که باید به آن توجه کافی داشته باشید. نقش لاستیک در مصرف سوخت را می دانید؟

نگهداری درست از لاستیک

 

برای این که لاستیک را به شکل درست نگه داری کنید باید ماهانه آن را چک نمایید. موارد زیادی هست که می تواند به لاستیک های خودرویتان آسیب وارد کند. پشت سر گذاشتن مسیرهای طولانی، تردد در مسیرهای سرد یا گرم و سطوح خیلی ناهموار از جمله مهم ترین این موارد هستند.

دقت کنید که لازم است قبل از سفر لاستیک ها را به صورت کلی چک کنید تا از سلامت آن ها مطمئن شوید. هر چه بررسی دقیق تری انجام بدهید، احتمال این که لاستیک کاملا بدون مشکل باشد بیشتر است. روش های زیادی وجود دارد که کمک می کند از لاستیک خودرو به خوبی نگهداری کرده و طول عمر آن را افزایش دهید.

اهمیت لاستیک در ایمنی خودرو مهم است و بنابراین باید به خوبی از لاستیک ها نگه داری کنید.

عمق آج لاستیک را چک کنید

 

برای این که لاستیک چسبندگی خوبی داشته باشد و آب را در جاده های خیس به راحتی خارج کند باید آج مناسبی داشته باشد. وضعیت آج را باید حداقل یک بار در ماه بررسی کنید تا از سلامت آن مطمئن شوید. برای این کار می توانید از دستگاه عمق سنج استفاده کنید و البته استفاده از تست سکه هم می تواند کمک کننده باشد. لاستیک با کیفیت خارجی معمولا آج کاملا مناسبی دارد به شکلی که خیالتان از بابت طول عمر آن راحت است.

 

اهمیت لاستیک در ایمنی خودرو

اهمیت لاستیک در ایمنی خودرو

باد مناسب لاستیک مهم است

 

یک راه خیلی ساده برای کنترل مصرف سوخت و افزایش طول عمر لاستیک، این است که مرتبا باد لاستیک ها را کنترل کنید. لازم است که حداقل ماهی یک بار فشار باد لاستیک ماشین را چک کنید تا از سطح خوب آن مطمئن شوید. اهمیت لاستیک در ایمنی خودرو با توجه به باد لاستیک تضمین می شود.

دقت کنید که فشار خودرویی که توسط کارخانه اعلام می شود، برای لاستیک های سرد است. مهم است که لاستیک را در دمای محیط و قبل از رانندگی با ماشین بررسی کنید. اگر فشار را بر روی لاستیک گرم بررسی کنید به احتمال زیاد عدد دقیقی به شما نشان نمی دهد. معمولا در دفترچه راهنمای خودرو و یا بر روی برچسب اطلاعات لاستیک سمت راننده، می توانید اطلاعات مربوط به باد لاستیک را ببینید.

علاوه بر این که رسیدگی به لاستیک مهم است انتخاب لاستیک با کیفیت خارجی یا ایرانی اولین موضوع مهمی است که باید به آن توجه کنید.

یکی از مهم ترین اثرات لاستیک بر روی خودرو، نقش لاستیک در مصرف سوخت است.

باد لاستیک چگونه چک می شود؟

 

ابتدا باید درپوش سوپاپ یا والو لاستیک را از جایش بردارید. سپس باید گیج را بر روی میل سوپاپ لاستیک بگذارید و فشار بدهید تا هوای خروجی کنترل شود. گیج نشان دهنده این است که چه میزان باد در لاستیک وجود دارد.

در صورت نیاز باید فشار باد لاستیک را تنظیم نمایید. هنگامی که هوا اضافه می شود باید شلنگ هوا را به دریچه فشار بدهید تا هنگامی که هوا متوقف گردد. لازم است فشار هر چند دقیقه چک شود تا در محاسبه هوایی که به لاستیک وارد شده دچار اشتباه نشوید.

  • در مرحله بعد باید درپوش سوپاپ یا والو را عوض کنید.
  • همین مراحل را برای همه لاستیک ها و از جمله لاستیک زاپاس تکرارنمایید.
  • فرقی نمی کند که لاستیک با کیفیت خارجی دارید یا ایرانی، در هر صورت چک کردن باد لاستیک به صورت دوره ای ضروری است.

برای بسیاری از افراد سوال است که آیا خرید لاستیک با کیفیت ایرانی می تواند کافی باشد یا این که حتما باید لاستیک خارجی خرید؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم درست است که لاستیک های ایرانی کیفیت خوبی دارد اما قطعا به پای انواع خارجی آن نمی رسد. در هر صورت اهمیت لاستیک در ایمنی خودرو به قدری است که باید کاملا آن را جدی گرفت.

 

اهمیت لاستیک در ایمنی خودرو

اهمیت لاستیک در ایمنی خودرو

جا بجایی لاستیک را جدی بگیرید

 

برای این که لاستیک شما عمر حداکثری داشته و کارایی لاستیک ها هم افزایش پیدا کند باید لاستیک ها را در زمان مناسب جابجا کنید. برای انجام این کار باید به راهنمای خودرو توجه نمایید. معمولا هر 8000 تا 10000 کیلومتر باید لاستیک ها را جابجا کنید که این کار طبق الگوهای خاصی انجام می شود. جابجایی به موقع و درست لاستیک ها، نشان می دهد که اهمیت لاستیک در ایمنی خودرو را جدی گرفته اید.

لاستیک ها را بالانس کنید

 

لاستیک هایی که بالانس هستند معمولا دچار سایش ناهموار نمی شوند و طول عمر آن ها هم افزایش پیدا می کند. هنگامی که لاستیک جدید می خرید باید آن ها را بالانس کرده و سپس نصب نمایید. بعد از آن هر زمان که در فرمان پذیری ماشین دچار مشکل شدید باید بالانس بودن لاستیک ها را چک کنید. هر چند ماه یک بار باید لاستیک ها را چک کنید و با این کار به ایمنی خود و خانواده تان کمک نمایید. این کار باعث بهبود عملکرد کلی ماشین و افزایش طول عمر لاستیک ها می شود.

انواع لاستیک با کیفیت خارجی و یا داخلی معمولا استحکام اولیه کافی دارد و اگر مراقب هم باشید دچار سایش ناهموار نمی شود. اهمیت لاستیک در ایمنی خودرو موضوع مهمی است که باید به آن توجه کنید.

سایش لاستیک را چگونه بررسی کنیم؟

 

اگر لاستیک ها دچار سایش شوند می تواند برایتان خطرآفرین باشد. نگه داری نادرست از لاستیک ها باعث می شود دچار سایش زودرس شوند. عواملی به جز خود لاستیک ها هم می تواند در سایش آن ها نقش داشته باشد. مثلا اگر قطعات سیستم تعلیق فرسوده باشد می تواند باعث سایش لاستیک شود.

حواستان به آسیب های لاستیک باشد

 

وقتی لاستیک را به صورت ظاهری بررسی می کنید برخی نشانه ها می تواند به شما کمک کند تا متوجه آسیب های احتمالی شوید.

 

اهمیت لاستیک در ایمنی خودرو

اهمیت لاستیک در ایمنی خودرو و نکاتش

باد لاستیک نباید بیش از حد باشد

 

اگر لاستیک بیش از اندازه باد داشته باشد باعث تماس بیشتر قسمت میانی با سطح جاده می شود. این موضوع باعث می شود در وسط آج سایش ایجاد شده و در لبه ها این میزان کمتر باشد. برخی افراد فکر می کنند تنظیم نبودن باد برای لاستیک های با کیفیت مسئله ای ایجاد نمی کند.  باید بدانید که برای انواع لاستیک با کیفیت خارجی و یا داخلی باید به میزان باد آن توجه کنید.

اهمیت لاستیک در ایمنی خودرو به قدری است که باید حواستان به تمامی موارد لازم باشد.

کم باد بودن لاستیک خوب نیست

 

لاستیک کم باد هم می تواند خطرات زیادی داشته باشد. اگر باد لاستیک خیلی کم باشد لبه های بیرونی آن بیشتر با جاده در تماس خواهد بود و در نتیجه لبه های آج دچار سایش زیادی می شود. این اتفاق به شکلی می افتد که سایش در مرکز کمتر اتفاق افتاده و در نتیجه سایش نامنظم خواهیم داشت.

سایش آج یک لبه

 

اگر این مشکل را در لاستیک مشاهده کردید باید به آن توجه کافی داشته باشید چون نشان می دهد که چرخ ها بالانس نیستند. مشکل سایش آج در یک لبه می تواند برای انواع لاستیک با کیفیت خارجی و یا ایرانی پیش بیاید اما هر چه کیفیت لاستیک بیشتر باشد و بهتر هم از آن مراقبت کنید، این مشکل کمتر خواهد شد. برای توجه به اهمیت لاستیک در ایمنی خودرو می توانید آج های لاستیک را بررسی کنید.

ساییدگی نامنظم آج

 

معمولا به این حالت حجامت گفته می شود. منظور این است که چرخ بالانس نیست و یا این که اجزای سیستم تعلیق مثل کمک فنر به مشکل برخورده است. ساییدگی نامنظم در انواع لاستیک با کیفیت ایرانی نسبت به انواع خارجی بیشتر دیده می شود.

حین رانندگی به این موارد توجه کنید

 

هنگامی که در حال رانندگی هستید توجه به برخی علائم می تواند باعث شود مشکلات لاستیک را حدس بزنید.

  • در صورتی که در لاستیک لرزش احساس کرده و یا صدای کوبنده احساس می کنید احتمالا لاستیک تان بالانس نیست.
  • وقتی با سرعت ثابت در حال رانندگی هستید اگر ماشین به یک سمت کشیده می شود ممکن است لاستیک آسیب دیده یا این که کم باد باشد. برای این مورد می توانید مشکلات ترمز و یا تراز نبودن چرخ ها را هم بررسی کنید.

اهمیت لاستیک در ایمنی خودرو به قدری مهم است که باید همه موارد مربوط به آن را در نظر داشته باشید.

 

اهمیت لاستیک در ایمنی خودرو

اهمیت لاستیک در ایمنی خودرو

لاستیک و کاهش مصرف سوخت

 

بسیاری از شرکت ها به دنبال این هستند که مصرف سوخت خودروها را کاهش داده و در نتیجه به حفظ محیط زیست هم کمک کنند. لاستیک هایی که مقاومت غلتشی پایین دارند نسبت به دیگر لاستیک ها انرژی کمتری نیاز دارند و در نتیجه سوخت کمتری هم مصرف می کنند.

انواع لاستیک با کیفیت خارجی و یا داخلی می تواند کمک کند که مصرف سوخت تان کاهش پیدا کند.

وقتی مقاومت غلتشی لاستیک پایین است لاستیک ها راحت تر می چرخد و گرمای کمتری هم تولید می گردد. نتیجه این است که سوخت کمتری مصرف می شود. از آن جایی که لاستیک های با مقاومت غلتشی پایین باعث صرفه جویی در منابع می شود و گاز co2 کمتری هم منتشر می کند، به آن ها لاستیک سبز گفته می شود.

وزن لاستیک هم در میزان سوخت مصرفی موثر است. لاستیک هایی که در ساخت آن ها از موادی مثل سیلیس استفاده می شود وزن کمتری دارند. سیلیس و دیگر مواد افزودنی می تواند اصطکاک با سطح جاده را کاهش دهد و در نتیجه مصرف سوخت را هم پایین بیاورد.

یکی از نشانه های اهمیت لاستیک در ایمنی خودرو، همین اثرگذاری آن در کاهش مصرف سوخت است.

باد لاستیک هم در کاهش مصرف سوخت اثرگذار است. بر اساس آن چه آژانس حفاظت از محیط زیست اعلام کرده است لاستیک هایی با باد نامناسب می تواند تا حد زیادی مصرف سوخت را افزایش دهد.

هم چنین عادات رانندگی شما هم در این جا نقش مهمی دارد. در صورتی که به درستی رانندگی کنید می توانید میزان مصرف سوخت را کاهش دهید. سرعت بالا، ترمزهای ناگهانی و یا رانندگی در شرایط پر ترافیک، باعث افزایش مصرف سوخت می شود. در صورتی که به خوبی رانندگی کنید می توانید تا بیش از 10 درصد کاهش مصرف سوخت را تجربه نمایید.

کاهش مصرف سوخت چه مزایایی دارد؟

 

همان طور که گفتیم مراقبت از لاستیک می تواند نقش به سزایی در کاهش مصرف سوخت داشته باشد.

اهمیت لاستیک در ایمنی خودرو تنها تاثیری که لاستیک روی اتومبیل می گذارد نیست بلکه لاستیک ها در مصرف سوخت هم اثرگذار هستند.

مدیریت مصرف سوخت مزایای زیادی دارد که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • انتشار کربن در جو کمتر می شود.
  • همان طور که می دانید بنزین گران است و مصرف کمتر آن از نظر اقتصادی هم به نفع شماست.
  • منابع انرژی محدود است و بنابراین باید مراقب مصرف آن ها باشیم. توجه به میزان مصرف انرژی وظیفه هر انسان آگاهی است.
  • می دانید که مصرف کمتر سوخت حتی به افزایش طول عمر موتور اتومبیل تان هم کمک می کند؟ هر چه موتور بیشتر سوخت بسوزاند در طولانی مدت بیشتر کارایی اش را از دست خواهد داد.

انتخاب انواع لاستیک با کیفیت خارجی کمک می کند به صورت کلی راحت تر از آن استفاده کرده و شاهد طول عمر بالای آن هم باشید.

دستگاه کاهش مصرف سوخت خودرو

 

دستگاه های مختلفی در بازار برای کاهش مصرف سوخت وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید. این دستگاه ها به قسمتی از موتور و یا سیستم احتراق داخلی وصل می شود تا مصرف سوخت پایین بیاید.

بسته به این که نوع دستگاهی که تهیه می کنید چیست می توانید آن را به لوله بنزین، ورودی هوا و یا هر قسمت دیگر از موتور وصل نمایید. دستگاه مولد هیدروژن، دستگاه های یونیزه کننده سوخت، دستگاه های یونیزه کننده موتور، دستگاه ورتکس ورودی، مگنت های کنترل کننده مصرف سوخت و دستگاه جرقه زنی از جمله دستگاه هایی است که به این منظور در بازار وجود دارد.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *