هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

0
0

معرفی 7 تا از بهترین ماشین های ایرانی مناسب مسافرت به همراه قیمت

نویسنده: تیم آرنا تایر

دسته بندی پست :

تاریخ ایجاد مقاله : 26 خرداد 1403

ماشین ایرانی مناسب مسافرت

برای بسیاری از افراد سفر به عنوان یکی از بهترین تفریحات شناخته می‎شود. با یک سفر چند روزه می‎توان خستگی ماه‎ها کار را از تن به در کرده و با روحیه‎ای دوچندان آماده فعالیت‎های روتین و روزانه شد. برای سفر می‎توانید راه‌های هوایی یا زمینی را انتخاب کنید که اگر انتخاب شما راه‎های زمینی است چند گزینه برای حمل و نقل پیش رویتان قرار می‎گیرد. در واقع شما می‎توانید با اتوبوس، قطار یا خودروی شخصی به سمت مقصد مورد نظر حرکت کنید. اما مطمئناً قطار و اتوبوس نمی‎توانند جایگزین خودرو شخصی شوند؛ زیرا مسافرت با ماشین شخصی دارای مزایای بی‏شماری است که از آن‏ها می‎توان به در اختیار داشتن خودرو شخصی در شهر مقصد، امکان توقف در مسیر و هزینه کمتر اشاره کرد.

اما در صورتی که خودروی مناسبی را برای سفر انتخاب نکنید احتمالاً دچار مشکلاتی می‎شوید که سفر را برایتان عذاب‎آور می‎کند! به همین دلیل قصد داریم تا در این مقاله چند ماشین ایرانی مناسب مسافرت را خدمتتان معرفی کرده و در رابطه با معیار انتخاب ماشین مناسب سفر اطلاعات کاملتری در اختیارتان قرار دهیم.

مشاهده و خرید انواع لاستیک سواری 👈 لاستیک سواری

معیارهای ماشین مناسب مسافرت

پیش از معرفی هفت ماشین مناسب سفر بهتر است به بررسی معیارهای ماشین مناسب مسافرت بپردازیم. در واقع ماشین مناسب سفر باید دارای ویژگی‌هایی باشد که در طول سفر انتظارات شما را برآورده کند. در غیر این صورت ممکن است با مشکلات جدی مواجه شده و سفر تفریحیتان جز پشیمانی و دردسر چیزی نداشته باشد. از این معیارها می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

ایمنی بالای خودرو

متاسفانه آمار تصادفات جاده‌ای در ایران بسیار بالا است. این مسئله دلایل زیادی دارد که از آن‎ها می‎توان به نامناسب بودن جاده‌های کشور، عدم استحکام بدنه و ایمنی پایین خودروها اشاره کرد. به همین دلیل ایمنی و استحکام بدنه خودرو می‎تواند به عنوان مهم‎ترین معیار در انتخاب ماشین مناسب سفر در نظر گرفته شود. البته اکثر ماشین‎های ایرانی دارای ایمنی نسبتاً پایینی هستند؛ برای مثال خودروی پراید کمترین ایمنی را داشته و به هیچ عنوان انتخاب مناسبی برای سفرهای جاده‎ای نیست. بنابراین توصیه می‎کنیم در حین خرید ماشین مناسب سفر در ایران حتماً به ایمنی و استحکام بدنه توجه داشته و ماشینی را انتخاب کنید که نسبت به دیگر خودروهای ایرانی ایمنی بالاتری داشته باشد.

فضای کافی کابین و صندوق بار

تا به حال پیش آمده با خودروی هاچ بک به مسافرت بروید؟ در این مواقع با بارهای اضافی چه می‎کنید؟ معمولاً اکثر مردم ایران ترجیح می‎دهند با دوستان یا اعضای خانواده خود به مسافرت بروند. در این سفرها با توجه به تعداد سرنشینان، میزان چمدان‎ها و ساک‎های سفری افزایش پیدا می‎کند. بنابراین باید اتومبیلی را انتخاب کنید که صندوق عقبی بزرگ داشته باشد. به این صورت می‌توانید تمامی وسایل و چمدان‎های خود را به راحتی در صندوق عقب قرار داده و نگرانی از این بابت نداشته باشید. از طرف دیگر با توجه به اینکه سفر با خودرو حداقل چند ساعت طول می‎کشد بهتر است ماشینی را انتخاب کنید که فضای کابین نسبتا بزرگی داشته باشد. در واقع لازم است صندلی‎ها بزرگ و راحت باشند و فضای پای مناسب در اختیار سرنشینان قرار بگیرد. از آنجایی که رانا و پژو ۲۰۶ فضای پای تنگ و محدودی در عقب خودرو دارند انتخاب مناسبی برای سفر نیستند.

مصرف سوخت پایین

از معیارهای ماشین مناسب مسافرت می‌توان به مصرف سوخت پایین اشاره کرد. در واقع اگر نمی‎خواهید در حین سفر دائماً به دنبال پمپ بنزین بگردید و برای سوخت‎گیری توقف کنید، بهتر است خودروهایی که مصرف سوخت مناسبی دارند را انتخاب نمایید.

در دسترس بودن قطعات یدکی

پیش از آغاز سفر بهتر است حتماً از سلامت فنی خودروی خود مطمئن شوید. اما توصیه می‎کنیم خودرویی را تهیه کنید که قطعات یدکی آن به راحتی پیدا شوند. به این صورت اگر ماشین شما در حین سفر دچار مشکل فنی شود می‎توانید به راحتی قطعات مورد نیاز آن را پیدا کنید.

قدرت پیشرانه بالا

قدرت پیشرانه پایین خودرو در حین سفر مشکلات مختلفی را برای شما ایجاد می‎کند؛ برای مثال اگر فصل تابستان را برای سفر انتخاب کنید به سیستم تهویه نیاز خواهید داشت. اما به این صورت بخشی از توان موتور گرفته شده و دچار دردسر می‎شوید. علاوه بر این اگر قصد دارید تا در طول مسافرت به طبیعت‎گردی بپردازید و به راحتی از سربالایی‎ها عبور کنید به یک خودرو با قدرت پیشرانه بالا نیاز دارید.

سیستم تعلیق نرم خودرو

امروزه بسیاری از افراد دچار مشکلاتی مانند دیسک کمر و گردن هستند. این افراد در طول مسافرت‎های جاده‎ای دچار گردن‎درد یا کمردرد مزمن می‎شوند. بنابراین سیستم تعلیق نرم خودرو دارای اهمیت بالایی برای راحتی مسافران است. به این صورت در حین عبور از دست‏اندازها سرنشینان دچار مشکلاتی مانند گردن‏درد، سردرد یا کمردرد نشده و می‎توانند سفر لذت‎بخشی را تجربه کنند.

حتما بخوانید: راهنمای خرید ماشین دست دوم

معرفی ۷ ماشین ایرانی مناسب سفر

با وجود معیارهای گفته شده در قسمت قبل این مقاله، ماشین‎های ایرانی گزینه‌‎های چندان مطمئنی برای مسافرت نیستند. اما در این بین ۷ مورد از بهترین ماشین مناسب سفر در ایران را مشخص کردیم که در ادامه به شرح ویژگی‎های آن‎ها می‎پردازیم.

  • پژو پارس
  • شاهین
  • دنا پلاس تندر 90
  • سمند سورن ELX
  • پژو ۲۰۶ صندوقدار
  • تارا

خودرو پژو پارس

پژو پارس یک ماشین ایرانی مناسب سفر است که ویژگی‎های نسبتا قابل قبولی دارد. کابین این خودروی ایرانی نسبتا راحت و جادار بوده و صندوق بار آن بزرگ است. به همین دلیل این خودرو برای سفرهای خانوادگی گزینه بسیار مناسبی بوده و امکانات نسبتا خوبی را در اختیارتان قرار می‎دهد. خوشبختانه قطعات یدکی خودرو پژو پارس به راحتی پیدا می‎شوند و عملکرد سیستم تعلیق آن نیز رضایت‎بخش است. اما مسئله‌ای که در حین سفر با پژو پارس می‌تواند موجب آزار و اذیت شما شود، میزان مصرف سوخت آن است که می‌تواند در حین سفر چندین بار شما را مجبور به سوخت گیری کند!

این خودرو در مدل‌های جدیدتر مانند پژو پارس ELX، امکانات سفری کامل‌تری را در اختیار شما قرار می‎دهد که از آن‎ها می‎توان به کامپیوتر سفری، نمایشگر لمسی، کروز کنترل و سنسور نور و باران اشاره کرد. این خودرو بر حسب مدل‎های مختلفش قیمتی بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان دارد. البته در نظر داشته باشید که این قیمت حدودی بوده و امکان تغییر آن وجود دارد.

خودرو شاهین

از جدیدترین تولیدات سایپا می‎توان به خودروی شاهین اشاره کرد که به عنوان یکی از هفت ماشین مناسب سفر در ایران شناخته می‌شود. این خودرو تقریباً هم قیمت پژو پارس است اما نسبت به پژو پارس ایمنی بالاتری دارد. همچنین برخلاف پژو پارس میزان مصرف سوخت خودرو شاهین حدود 7.5 لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که خوشبختانه چندان بالا نیست. این خودرو کابین جاداری دارد که فضای راحتی را برای سرنشینان فراهم می‎کند. همچنین صندوق عقب آن ظرفیتی به میزان ۴۲۰ لیتر داشته که نسبت به دیگر خودروهای سفری ظرفیت کمتری است. اما با وجود این، خودروی شاهین برای مسافرت‎های خانوادگی گزینه بسیار مناسبی به شمار می‎رود و می‎تواند انتظارات شما را تا حد زیادی برآورده کند.

خودرو دنا پلاس

اگر به دنبال یک ماشین ایرانی مناسب سفر می‎گردید که ایمنی بالایی داشته باشد، حتماً خودروی دنا پلاس را در نظر بگیرید. خوشبختانه تست ایمنی دنا پلاس در تصادفات نسبتا بالا بوده و این خودرو برای سفرهای جاده‎ای انتخاب مناسبی است. از مهمترین ویژگی‎های دنا پلاس می‎توان به فضای کافی آن برای ۵ سرنشین اشاره کرد، زیرا کابین دنا پلاس بزرگ و راحت بوده و صندوق عقب آن گنجایشی به میزان ۵۰۰ لیتر دارد. در کنار این موارد دنا پلاس مصرف سوخت نسبتاً پایینی داشته و سیستم تعلیق نرمش باعث راحتی بیشتر سرنشینان می‌شود. از دیگر امکانات دنا پلاس می‌توان به ترمز ABS، سیستم ضد سرقت، دیسک ترمز چرخ‏ها، ترمزهای دیسکی خنک شونده و فرمان جمع شونده اشاره کرد. بازه قیمتی این خودرو بین 500 تا 750 میلیون است.

خودرو تندر ۹۰

طراحی ظاهری خودروی تندر ۹۰ چندان جالب نیست و حس خوشایندی را به افراد القا نمی‎کند. اما تندر ۹۰ به عنوان یکی از ماشین‎های مناسب سفر شناخته می‎شود؛ زیرا با وجود طراحی ظاهری ناخوشایندش از ویژگی‎های مثبتی بهره می‎برد. مصرف سوخت تندر ۹۰ بسیار پایین بوده و حدود ۶.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. بنابراین این خودرو برای مسافت‎های طولانی انتخاب بسیار مناسبی به شمار می‎رود.

خوشبختانه تندر ۹۰ ایمنی بالایی داشته و کیفیت بسیار خوبی دارد. همچنین قطعات این خودرو در بازار فراوان بوده و در صورت نیاز به راحتی می‎توانید قطعات مورد نظر را تهیه کنید. این خودرو دارای یک پیشرانه پرقدرت است و در مسیرهای پرپیچ و خم شما را به دردسر نمی‎اندازد. صندوق عقب تندر ۹۰ نسبتا بزرگ و جادار بوده و کابین آن نیز برای پنج سرنشین فضای خوبی را فراهم می‎کند. اما بسیاری از افراد از فرم صندلی‎های تندر ۹۰ که چندان استاندارد نیست رضایت ندارند! بنابراین احتمال دارد در طول سفرهای جاده‎ای مسافران دچار کمردرد و خستگی شوند. خودرو تندر 90 با قیمتی بین 300 تا 650 میلیون مبادله می‎شود.

خودرو سمند سورن ELX

خودرو سمند سورن ELX به عنوان ایمن‎ترین ماشین ایرانی مناسب سفر شناخته می‌شود. این خودرو بدنه‎ای مقاوم و محکم داشته که در تمامی آزمون‎های امنیتی نمره قابل قبولی را کسب کرده است. با این وجود در خودرو سمند سورن ELX از کیسه هوا و ترمزهای دیسکی مطمئن استفاده شده تا ایمنی سورن ELX افزایش پیدا کند. صندوق عقب خودرو سمند سورن بسیار جادار بوده و کابین آن نیز فضای راحتی را برای ۵ سرنشین فراهم می‎کند. خوشبختانه سیستم تعلیق خودرو سمند سورن اصلاً خشک نیست و در طول سفر موجب نارضایتی سرنشینان نمی‌شود. در واقع می‌توان اینطور نتیجه‌گیری کرد که خودروی سمند سورن ELX بهترین ماشین ایرانی برای سفرهای جاده‌ای به شمار رفته و امنیت و راحتی را برای مسافران به ارمغان می‎آورد. این خودرو با قیمتی حدود 200 تا 550 میلیون تومان به فروش می‎رسد.

پژو ۲۰۶ صندوقدار

در ابتدای این مقاله گفتیم که خودروهای هاچ بک گزینه مناسبی برای مسافرت نیستند. بنابراین پژو ۲۰۶ با وجود فضای نسبتاً کمش برای سفرهای جاده‎ای توصیه نمی‌شود. اما پژو ۲۰۶ صندوقدار یا SD با وجود صندوق نسبتا بزرگش فضای کافی برای وسایل و چمدان‌های شما را فراهم می‎کند. ۲۰۶ صندوقدار جلوه ظاهری بسیار زیبا و جوان پسندانه‎ای داشته و با وجود ویژگی‌هایی مانند حرکت نرم فرمان و کمک فنرهای عقب باعث خستگی راننده نمی‎شود.

کابین داخلی این خودرو فضایی نسبتا راحت را برای سرنشینان فراهم کرده اما صندلی‎های آن در مسافت‎های طولانی باعث خستگی سرنشینان عقب می‎شوند. یکی از معایب ۲۰۶ صندوقدار ایمنی آن است که متاسفانه این خودرو از ایمنی نسبتاً بالایی برخوردار نیست. دلیل ایمنی کم پژو ۲۰۶ صندوقدار، استحکام بدنه پایین آن است؛ بنابراین اگر ایمنی برایتان در درجه اول اهمیت قرار دارد بهتر است به سراغ خودرو سمند یا دنا بروید. قیمت این خودرو در بازار حدود 200 تا 500 میلیون تومان است.

خودرو تارا

اگر جزو افرادی هستید که در حین سفر چند چمدان لباس و کلی وسایل همراه می‎برند حتماً خودروی تارا را در نظر بگیرید. صندوق عقب این خودرو با ظرفیت ۶۴۰ لیتری خود فضای بسیار مناسبی را برای وسایل شما ایجاد می‎کند. در کنار صندوق عقب، کابین این خودرو نیز کاملاً جادار بوده و برای مسافرت‎های خانوادگی انتخاب بسیار مناسبی به شمار می‎رود. از دیگر ویژگی‎های خودروی تارا می‌توان به مصرف سوخت نسبتاً کم، سیستم تعلیق نه چندان خشک و ایمنی بالای آن اشاره کرد. قیمت این خودرو حدود 600 تا 900 میلیون تومان است.

نرم ترین ماشین ایرانی

با توجه به توضیحاتی که در خصوص خودروهای ایرانی برای مسافرت داده شده، می توان نتیجه گرفت که نرم‌ترین ماشین ایرانی برای مسافرت عبارتند از:

  • سمند سورن ELX
  • تندر 90

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی ۷ ماشین ایرانی مناسب سفر پرداخته و ویژگی‎های هر یک از این خودروها را شرح دادیم. اما به طور خلاصه اگر به دنبال خودرویی با کیفیت می‎گردید که برای مسافت‎های طولانی انتخاب مناسبی باشد توصیه می‎کنیم به ویژگی‎هایی از جمله ایمنی بالا، فضای کافی کابین و صندوق بار، مصرف سوخت پایین، در دسترس بودن قطعات یدکی، قدرت پیشرانه بالا و سیستم تعلیق نرم خودرو توجه داشته باشید. به این صورت می‎توانید خودروی با کیفیتی را انتخاب کنید که تمامی نیازهای شما را برای مسافت‎های طولانی برآورده کند.

توجه: حتما قیمت روز خودروهای معرفی شده را از منابع معتبر استعلام بگیرید.

سوالات متداول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰۹۱۹۵۴۴۰۰۸۲ - ۰۹۱۹۵۴۴۰۰۸۳