هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

0
0

نشانه های خرابی بلبرینگ و 5 مورد مهم آن

نویسنده: تیم آرنا تایر

دسته بندی پست :

تاریخ ایجاد مقاله : 11 اسفند 1401

نشانه های خرابی بلبرینگ

حتما می دانید که در چرخ های عقب و جلوی ماشین، بلبرینگ چرخ داریم. هر چرخ بلبرینگ مخصوص خودش را دارد و ممکن است به دلایل مختلف این بلبرینگ ها خراب شود. دقت کنید که بلبرینگ ها جدا هستند و لزوما این گونه نیست که همه آن ها با هم خراب شوند. در صورتی که فقط یکی از بلبرنیگ ها خراب شود نیازی نیست به بقیه آن ها دست بزنید، تنها کافی ست کارلازم برای همان یکی را انجام بدهید. نشانه های خرابی بلبرینگ را می دانید؟

بسیاری از اوقات احتمال دارد مکانیک ها به شما بگویند که باید تمامی بلبرینگ های روی محور را عوض کنید در حالی که اکثرا این کار لازم نیست.

با توجه به برخی نشانه ها می توانید متوجه خراب بودن چرخ ها شده و برای تعویض آن ها اقدام کنید.

در ادامه 5 نشانه مهم که می تواند شما را متوجه خراب بودن بلبرینگ ها کند را مورد بحث قرار می دهیم. خطرات خرابی بلبرینگ چرخ زیاد است و به همین دلیل باید به آن توجه کافی داشته باشید.

فرسودگی لاستیک ها به شکلی نابرابر است

 

فرسودگی نابرابر لاستیک ها از جمله نشانه های خرابی بلبرینگ است. وقتی بلبرینگ یک چرخ خراب می شود طبیعی است که فرسودگی بیشتری دارد. لاستیک مربوطه بیشتر فرسوده شده و در نتیجه می توانید به احتمال خراب بودن بلبرینگ ها پی ببرید.

در شرایط معمولی هنگامی که لاستیک ها به خاطر رانندگی خراب می شوند معمولا همه شان به یک اندازه فرسوده می گردند. در صورتی که دیدید لاستیک ها به میزان متفاوتی فرسوده شده است حتما حواستان به بلبرینگ ها هم باشد.

دقت کنید که مواردی مثل بالانس نبودن تایر، متوازن نبودن چرخ و غیره هم می تواند در این مورد نقش داشته باشد.

 

نشانه های خرابی بلبرینگ

نشانه های خرابی بلبرینگ

صدای آسیاب می شنوید

 

یکی از مهم ترین نشانه های خرابی بلبرینگ این است که از لاستیک ها صدای آسیاب شنیده می شود. وقتی دمای بلبرینگ خیلی بالا می رود شما چنین صدایی را می شنوید. این صدا به شکلی است که گویا دو فلز روی هم کشیده شده و آسیاب می شود.

به طور معمول این صدا فقط از یکی از چرخ ها شنیده می شود و نه همه آن ها. دلیل این موضوع هم این است که همان طور که گفتیم چرخ ها به صورت متوازن فرسوده نمی شود. اگر دقت کنید هنگام دور زدن و تعویض دنده صدای گفته شده را می شنوید.

فرمان ماشین لرزش دارد؟

 

لرزش فرمان از جمله خطرات خرابی بلبرینگ چرخ است. در صورتی که بلبرینگ ها وضعیت خیلی بدی داشته باشند، فرمان می لرزد و این از نشانه های خرابی بلبرینگ است. وقتی سرعت تان پایین باشد این لرزش را خیلی بیشتر هم حس می کنید. بسیاری از افراد فکر می کنند این مشکل مربوط به لاستیک های نامتوازن است. درست است که هر دوی این موارد می تواند نشانه های مشابهی داشته باشد اما به این نکته دقت کنید که لرزش ناشی از لاستیک های نامتوازن در سرعت های بالا رخ می دهد. در هر صورت هنگامی که به چنین مسائلی برمی خورید باید حتما مشکل را با یک مکانیک چک کنید.

 

نشانه های خرابی بلبرینگ

نشانه های خرابی بلبرینگ

ماشین به یک سمت مایل می شود

 

هنگامی که بلبرینگ دچار مشکل می شود و یا پوسیده و حفره دار است، مسیر غلطش هموار مد نظر دچار مشکل می شود و در نتیجه لرزش لاستیک را احساس می کنیم. این موضوع می تواند باعث کشیده شدن خودرو به سمتی شود که بلبرینگ خراب است.

هنگام ترمز کردن هم ممکن است دچار چنین مسئله ای بشوید. این نشانه برای روتور ترمز یا کالیپری که خراب است یک نشانه عادی است اما دلیل آن می تواند بلبرینگ خراب هم باشد که رانش بیش از حد، باعث کنار کشیده شدن خودرو می شود.

لق بودن چرخ ها خودش یک نشانه است

 

تشخیص این موضوع کمی سخت است زیرا باید خودرو را روی یک بالابر هیدرولیکی بالا برده و یا بتوانید یک محور را روی جک قرار بدهید. هنگامی که ماشین را بالا بردید یکی از چرخ ها را گرفته و آن را جلو و عقب کنید و دقت کنید که چقدر در حال بازی است. همین کار را بر روی چرخ دیگر و روی محور دیگر هم تکرار کنید. دقت به نشانه های خرابی بلبرینگ به صورت کلی موضوع مهمی است که باید حواستان به آن باشد.

 

نشانه های خرابی بلبرینگ

نشانه های خرابی بلبرینگ

در صورتی که چرخ هنگام نوسان دادن لق می زند و به جلو و عقب حرکت می کند حتما به این فکر کنید که بلبرینگ می تواند خراب باشد. اگر بلبرینگ در شرایط خوبی قرار داشته باشد لق نمی زند و هیچ بازی اضافه ای هم نخوهد داشت. لق بودن از خطرات خرابی بلبرینگ چرخ است.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *